Struktur och överblick med Pyramid
Safetrack Baavhammar AB utvecklar, producerar och förser järnvägs- och korrosionsskyddsindustrin med kabelanslutningssystem, samt förser byggindustrin med maskiner, verktyg, mätinstrument och arbetsmaterial. De har 10 000 artiklar, försäljning i 85 länder och kontor ända borta i Australien. För deras verksamhet är e-handel, tillverkning, lagerhantering och transport viktigt.
Här berättar vi om hur förbättrad struktur och uppföljning i Pyramid Business Studio, bidragit till en ökad effektivitet i Safetracks produktion och distribution.

I reportaget möter du Anders Ehlefors, Kvalitetsansvarig på Safetrack och Mikael Pålsson och Markus Ehnberg, Konsulter från KR System i Malmö.
Att ha allt i ett system bidrog till ökad tillväxt
Safetrack Baavhammar AB startade 1988 då man såg ett stort behov att ansluta kablar till stålstrukturer utan påverkan. Resultatet är flera metoder och patent över hela världen.

När de bytte affärssystem till Pyramid Business Studio år 2015 var det för att samla allt i ett och samma system. Det minimerade dubbelarbete och krångliga flöden i deras produktion och försäljning.
Systembytet blev en större övergång än de trodde. Anders Ehlefors, Kvalitetsansvarig på Safetrack säger att med facit i hand borde de ha satt sig ner och gjort en lista över vad de behövde innan systembytet gjordes.
”Tidigare hade vi en massa olika lösningar och det innebar dubbelarbete och krångliga flöden. Det var mycket som var annorlunda i vårt nya system och vi fick lära oss tänka om,” säger Anders. Vi anlitade KR System som leverantör 2017 och deras guidning och kompetens har varit väldigt värdefull. De ställde frågorna som gjorde att vi hittade strukturen i Pyramid och i våra nya arbetsprocesser. De inspirerade till enklare flöden och visade sätt som effektiviserat. Vissa delar har utformats helt efter vår verksamhet och vissa delar är standard Pyramid. Vi är mycket nöjda med både Pyramid affärssystem och KR System som leverantör.”

Spårbarhet och stabil tillverkning
Med Pyramid Affärssystem har Safetrack fått en stabilare tillverkningsprocess och en förbättrad säkerhet tack vare funktioner för spårbarhet. För ett företag som verkar på en global marknad innebär det en trygghet.
Mikael Pålsson, konsult på KR System i Malmö var med när flödet för tillverkning med specifika tillverkningstyper i Pyramid togs fram. Han berättar:
”Affärssystemet gör det enklare för Safetrack att hålla reda på ingående delar. I deras legotillverkning skickas vissa artiklar till externa företag för tillverkning och sedan tillbaka igen till Safetrack för tillverkning av slutprodukten. Ibland skickas ingående delar för produktion i flera vändor. Seriennummer och batchhantering på det ingående material, används för att Safetrack ska kunna spåra i vilken tillverkningsorder (TO) som en specifik batch har ingått. Det är lätt att samarbeta med Anders. Han är öppen för förbättringar och jobbar proaktivt.”

Tickers för uppföljning ger snabb överblick
Med hjälp av Pyramid kan sökresultat från olika infostudior visas i så kallade Tickers. Anders har lagt upp många tickers, bland annat för att ha daglig kontroll på exempelvis orderstock och fakturering. ”Vi har siffrorna direkt i tickers, på flera olika skrivbordsvyer i Pyramid för att snabbt hitta. Vi får väldigt bra överblick i våra tickers och har lagt ned mycket tid och jobb på att slippa göra vissa moment manuellt. Med fullmatade vyer med tickers, för sälj och tillverkning, inköp, utleveranser, kan vi exempelvis upptäcka om något som skulle ha levererats inte har gått iväg. Vi ser all information om transporter, så vem som helst av medarbetarna kan t.ex. se transportsätt i en order och direkt svara en kund som frågar vart godset har gått.”
I bilden visas exempel på Pyramids tickers.
Pyramids e-handel har minimerat dubbelarbete
Ett exempel där Safetrack minimerat tidigare dubbelarbete är i deras e-handel med och koppling till webbsidan. I det gamla systemet skapade de både artikeln i affärssystemet och på webbsidan. Med Pyramids e-handel registreras artikeln bara en gång. I realtid uppdateras saldo och priser.
Safetrack tillverkar och säljer även tillbehör för arbetet kring järnvägen, såsom verktyg, mätinstrument, säkerhetsutrustning tält, mm.
Smidigt arbetsflöde vid packning och transport
Mängden varianter av artiklar är en utmaning att hålla reda på vid plockning till utleverans. Safetrack har därför utformat flera lösningar för sin verksamhet, t.ex. att en bild visas på artikeln både på ordererkännande och plocklista.
Packhanteringen automatiserades med hjälp av Pyramids PDA. Med handdatorer och digital avläsning slipper de tappa bort papper och eventuella fel fångas upp direkt och åtgärdas. De använder rutin 414 PDA Utleverans och har transportbokning integrerat i Pyramids Koppling TA-System med Logtrade.
På etiketterna skrivs både vikt och längd ut för transportens skull. Eftersom vikt även visas på plocklistan, så uppmärksammas det snabbt om det saknas och kan enkelt kompletteras.
För att hålla all data uppdaterad kan hela produkter, inklusive de ingående produktraderna, uppdateras från motsvarande fält i artikelregistret, via rutin 573 Uppdatera produkter. Den uppdateringen görs varje månad medan kalkylering av produkter körs varje natt för att uppdatera aktuell kostnad.
Även inventeringen har digitaliserats, så skillnader och differenser syns direkt i systemet. Nu har de fått bukt med sådana felaktigheter, som uppstod vid inventering med lappar.

Pyramids centraler för kund och leverantör bidrar också till att ge en väldigt god överblick och där går det att hoppa neråt i detaljer via flikarna. Det finns länkar mellan de olika centralerna, så man snabbt kan gå vidare till nästa central för mer info och det tycker Anders är bra.
Markus Ehnberg, säljare och konsult på KR System berättar:
”Det är ett nära samarbete mellan KR Systems och Safetracks medarbetare. Anders engagemang och intresse för Pyramid gör samarbetet väldigt lätt och roligt. Han är en entusiast och kommer ofta med egna idéer på lösningar som vi som konsulter kan förverkliga i Pyramid.”

Kort om Safetrack
Safetrack Baavhammar AB har sedan 1988 försörjt järnvägs-, korrosionsskydds- och byggindustrin med maskiner, verktyg, mätinstrument och förnödenheter. De bidrar med stort tekniskt kunnande och hög servicenivå och strävar efter ett nära och långsiktigt samarbete med deras kunder, användare och övriga samarbetspartners.
Se hemsida https://www.safetrack.se/
Se kundreferens https://krsystem.se/referenser/safetrack-baavhammar-ab/
