Butik – Stuvbutiken maxar användningen av Pyramid affärssystem

Stuvbutiken sparar tid med butiks- och kassalösningar i Pyramid

Stuvbutiken startade sitt digitaliseringsprojekt 2021 för att strukturera upp försäljningsflödet och byta många små systemlösningar till ett enda system. I förra avsnittet berättade vi om komplexiteten i lagerlösningarna.

Stuvbutikens butiks- och kassaflöden är lika komplexa eftersom de säljer till både privatpersoner och företag, med ett brett sortiment som ska hanteras på bästa sätt. Deras utmaning och systemlösning berättar vi om här.

Det här är Stuvbutiken!

Carola Lindborg, projektledare och Jonas Jansson, utvecklare på KR System, samt Sofia Johansson, Projektledare på Stuvbutiken berättar om projektet med butiks- och kassaflödena.

Flödet av varor genom kassorna är stort

I Stuvbutiken kan du handla både skrymmande produkter och mängder av olika små varor. Med sina totalt 12 000 kvadratmeter, är det en väldigt stor butik. Om du går till vänster när du kommer in i butiken, hamnar du först i färgavdelningen. Där kan du även titta på trägolv och tapeter. Nästa avdelning är badrum och kakel/klinkers, följt av mattor och våtrum. Till det gränsar avdelningen för spabad, kaminer och sist kommer företagscentret. Däremellan hittar du hyllor med små varor som krokar, skruvar, inredningsdetaljer, öppna spisar, dörrhandtag osv.

”Nästan allt detta ska passera i kassan och för det krävs en komplex hantering, som vi tillsammans löste med Pyramid Business Studio, några kundspecifika lösningar och integrationer med betalkortsoperatörer.” berättar Carola Lindborg projektledare på KR System i Karlstad.

Fyra ordinarie kassor, en extrakassa och en för returer

Stuvbutiken använder Pyramid Kassa i sina fyra ordinarie butikskassor, samt i en extrakassa och en kassa för returer. Det hanteras en stor mängd order per dag och kunden kan betala:

  • i butikens kassor
  • med faktura
  • på webben

I kassan i butiken kan kunder betala med:

  • betalkort
  • swish
  • faktura

Med en kompletterande lösning från KR System kan många fler betalsätt användas för att tillgodose behoven hos ett stort flöde av kunder, både privat och företag.

Madeleine Hägg, Verksamhetskonsult på KR System i Göteborg har bidragit med parametersättningar för hela pyramiden, Pyramid Kassa och att sätta upp ekonomiflöden. Längre ner i detta reportage kan du läsa om funktionalitet som ingår i Pyramid Kassa.

Stuvbutikens 140 anställda hanterar Pyramid

Med 140 anställda som arbetar i Pyramid är smidigheten i affärssystemet och verksamhetens flöden viktiga. Sofia Johansson från Stuvbutiken säger:

Kassan är en viktig funktion för oss.

Vi har högt tryck i butiken under vissa perioder och då är det viktigt för oss att kassan rullar på smidigt och snabbt så att det inte blir långa köer. Det är viktigt att kunderna får en sista och positiv känsla av vår butik innan de lämnar oss.” 

Kundservice i butiken

Några funktioner som är intressanta när det gäller kundservice hos Stuvbutiken är hanteringen av reklamationer/returer och stuvanpassningen.

Returer och reklamationer i Pyramid

Pyramids modul Reklamationshantering används för reklamationer mot både kund och leverantör. KR System tillsammans med Svensk Webbhandel gjorde en lösning i Webbutik Flex för att även kunder ska kunna hantera sina reklamationer från webbutiken. När kunden lägger en reklamation eller retur fångas den upp i Pyramid. I den tredje delen av vårt reportage – om Stuvbutikens webbshop – berättar Andreas Grahn, utvecklare på KR System om denna funktion.

Stuvanpassningen – Stuvstudion

Funktionen för reklamationer/returer och en konfigurator för att bygga produktpaket används för att förenkla för kunderna. Dessutom finns den unika Stuvanpassningen som byggts av Jonas Jansson på KR System Karlstad.

Stuvhanteringen som verksamheten började med, är idag en väldigt liten del av verksamheten. Den hanterar stuvbitar som omvandlas till mindre stuvar. KR Systems anpassning bygger på att hela stuvbiten är en batch, där den sålda stuven får ett pris samt en kod när den mätts upp efter kundens behov. Koden skannas i kassan i butiken så kunden får betala rätt pris.

Jonas Jansson, utvecklare på KR System i Karlstad berättar att funktionerna som gjorts är:

  • en studio för att söka och hantera stuvbitarna.
  • en registervårdsrutin för att skapa stuvar (batchar). Registret håller information om stuven, som orginalartikel, batchkod, pris på stuv samt övrig relevant info. Stuvar kan egentligen vara vilken artikel som helst, som mattor, kakel eller demoexemplar.
  • en anpassning i kassan för stuvbitens pris. Kassören skannar artikelkoden och får fram de olika stuvar som finns valbara på den aktuella artikeln. När en stuv väljs, sätts pris i kassan från priset på stuven. 

Så tyckte Stuvbutiken om butiks-/kassalösningarna

Sofia konstaterar att ”för Stuvbutiken är det viktigt att det är smidigt för kunden och att vi kan tillhandahålla varor efter deras behov. Det är också nödvändigt att det är lätt för oss att hitta rätt produkt åt kunden, att snabbt kunna se om vi har den hemma på lager eller hur lång tid den skulle ta att beställa hem. 

För oss var det avgörande att byta till ett affärssystem där vi skulle kunna ha kvar vår flexibilitet till kunderna, så vi kan behålla den servicenivå som våra kunder är vana vid. Pyramid har hjälpt oss att lätt ha koll på våra lager, se vart produkterna finns, hålla koll på reklamationer och hjälpa våra säljare att smidigt skapa order till våra kunder med deras önskemål i fokus.”

Det här ingår i Pyramid Kassa

  • Du kan enkelt skanna ean/streckkoder i kassan som komplement till att manuellt söka upp artikeln.
  • En integrerad betalkortslösning via Pyramid Betalkort EMV säkerställer att du får rätt betalt av kunden, genom att minimera risken för handhavandefel vid knapptryckningar.
  • Vid dyrare varor och specialbeställningar används handpenning. Kunden får betala ett visst belopp i förskott. Handpenning hanteras av Pyramid Kassa vid orderförsäljning och dras av vid slutbetalning.
  • Med dynamiska knappar kan du tilldela olika funktioner för vad som ska ske. Du kan exempelvis ha olika knappar för olika kassalådor, snabbknappar för olika funktioner, som t.ex. presentkort, en knapp för att kontrollera saldo på presentkort, en knapp för att hantera tillgodokvitton, en knapp för Kassatransaktioner dvs insättning/uttag av kontanter i de olika kassalådorna och en för att hantera växelkassa.
  • Med Pyramid kassa kan du låta dina kunder betala fakturor i kassan med t.ex betalkort.
  • Kassan hanterar både snabba köp via direktförsäljning, som kunden tar med sig direkt (glass)  och orderförsäljning där det kan ingå beställningar med längre leveranstider eller att kunden ska gå och hämta varan på deras lager.
  • Genom kundregistret får kunderna sina avtalade priser och du är säker på att order registreras på rätt kund. Du kan även ha en så kallad kontantkund för direktförsäljning (glass).
  • Kassan är en del av Pyramids register och det som sker här är synligt i Pyramids övriga register.
  • En personlig licens. Pyramids kassor kan styras med behörighet så att antalet licenser inte belastas vilket är en fördel i tex. en utgångskassa.

I vårt reportage i tre delar berättar vi om systemlösningarna till Stuvbutiken.

Del 1 – Lager och logistik. Missade du första delen i vår reportageserie kan du klicka här.

Del 2 – Butiks- och kassaflöden.

Del 3 – Webbutiken. I nästa del intervjuas Pelle Jonsson, VD på Svensk Webbhandel om hur den avancerade webbutiken togs fram. Klicka här för att läsa om det.

Kort om Stuvbutiken

Stuvbutiken är en av Sveriges största butiker inom hus, hem, bygg och trädgård. Sedan starten för 30 år sedan har sortimentet utvecklats från att enbart sälja stuvbitar av mattor, till att hålla över 25.000 olika artiklar i lager och runt 200 000 artiklar som beställningsvaror. 2021 valde de att byta ut sitt gamla affärssystem och samtidigt bygga upp en ny webbutik med koppling till Pyramid Business Studio

Se hemsida https://www.stuvbutiken.com/

Se kundreferens: https://krsystem.se/referenser/stuvbutiken/

Börja skriv och tryck ENTER för att söka