Stockholms Elbolag

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Stockholms ElbolagRebecca Körkkö, Försäljningschef & Johanna Larsson, Ekonomichef på Stockholms Elbolag

”En komplett backofficeplattform”

På elmarknaden sticker Stockholms Elbolag ut genom att inte bara erbjuda låga priser utan även förenkla kundernas hantering av samtliga energikostnader. Elkostnader och nätkostnader samfaktureras och företag som har flera anläggningar kan samla alla kostnader på en faktura oavsett val av energileverantör på de olika enheterna. Kunder kan även välja Stockholms Elbolag som energileverantör och får då 100% miljövänlig och 100% svensk el till ett lågt pris.

Att hantera tusentals företags kund- och leverantörsreskontra i en och samma administrativa plattform ställer förstås krav på systemet. Stockholms Elbolag tog hjälp av Commerz för att utveckla en digital kundportal på webben och av KR System/Pyramid för att redan från start få en komplett backoffice-plattform med reskontra och dessutom fakturatolkning med KR Systems produkt "My Invoice Buddy".

Styrkan i fakturaplattformen och Pyramid är integrationsmöjligheterna kombinerat med att respektive system är riktigt bra på sin sak. För en modern leverantör på en snabb marknad bådar det gott för framtiden.

"Tack vare samarbetet med KR System är Stockholms Elbolag det första och enda elbolaget i Sverige som erbjuder svenska elkunder en enda faktura med både elnät och elhandel. Detta oavsett var i Sverige personen eller företaget befinner sig. Om kunden har mer än en anläggning eller adress, så samlas även dessa på samma faktura. Denna fakturafunktion har varit på tal i elbranschen i decennier men det är först nu med hjälp av KR System som vi lyckats som första elbolag. Detta ger våra kunder tidsbesparing, pengabesparing samt minskar belastningen på miljön.", säger Rebecca & Johanna

Vill du och ditt företag också förenkla era inköp av billig och miljövänlig el?

Besök då www.stockholmselbolag.se

Gullberg & Jansson

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Gullberg & JanssonMarie Jensen och Mikael Argelius - Projektansvariga för Pyramid hos Gullberg & Jansson

”Pyramid hjälper till att göra badsäsongen längre”

Vinterkylan har knappt släppt Sverige ur sitt grepp men det är nu det är dags att planera för sommaren och hur man får så mycket badglädje som bara är möjligt! Gullberg & Jansson AB (publ) är marknadsledande leverantör av Pooltak och Poolvärmepumpar i Norden.

Rätt teknik är energibesparande och förlänger badsäsongen. Standardprodukter kombineras med måttanpassade speciallösningar. Allt registreras i Pyramid för ekonomisk uppföljning, kvalitetskontroll, extern rapportering och hantering av såväl reservdelsförsäljning som garanti/serienummer på eftermarknaden.

"Det bästa med Pyramid är tydligheten och enkelheten i alla processer", säger Marie Jensen, ekonomichef på Gullberg & Jansson.

Gullberg & Jansson valde Pyramid år 2016, ungefär i samma veva som generation 4 av Pyramid lanserades. För att hamna i en framtidssäkrad programvara valde man att direkt installera Pyramid 4 istället för att först arbeta i den äldre Pyramid 3 för att sedan växla över.

"Det har varit en del supportärende men KR System och Unikum har varit snabba på att ta fram lösningar. Vi har aldrig ångrat vårt val av affärssystem", berättar Marie Jensen.

Företagsfakta

Gullberg & Jansson omsätter ca 56MKr och är sedan 2012 listat på Aktietorget. Huvudägare i Gullberg & Jansson är LMK Ventures, dotterbolag till LMK Industri AB som även är största aktieägare i exempelvis Axis AB (publ) i Lund som är världsledande inom nätverksvideo.

"Vår försäljning sker uteslutande via vårt auktoriserade återförsäljarnätverk men kontakta oss gärna så tipsar vi om en duktig partner nära er. Klart ni skall ha en varm och skön pool i sommar", hälsar Mikael Argelius.

Vill ni veta mer om Gullberg & Janssons värmepumpar och pooltak Klicka här

Permanova Lasersystem

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Permanova LasersystemMarine Repfennig - Vice VD på Permanova Lasersystem AB

”Vi arbetar alla i samma system från offert till kundinbetalning”

Permanova Lasersystem AB utvecklar, tillverkar och installerar robotiserade lasersystem för metallbearbetning. Permanova har montering av egna processverktyg samt en eftermarknad där de servar laseranläggningar och säljer reservdelar.

För 10 år sedan arbetade Permanova i många olika system och de ville istället investera i ett affärssystem som täckte samtliga affärsprocesser där alla får tag i informationen på ett och samma ställe.

Företaget tillverkar processverktyg som kan innehålla upp till 600 artiklar och de behövde ett affärssystem som klarade komplexa lagerstrukturer. Samtidigt driver de stora projekt och ville ha ett bra program med bra stöd för projekthantering.

Valet som enligt Marine fortfarande känns rätt föll på Pyramid som installerades under 2007 med KR System som systempartner.

”Vi har under åren haft ett återkommande månadsmöte med vår konsult för att driva förbättringar av affärssystemet. Programmet utvecklas och vi vet kanske inte alltid själva om vilka förbättringar som finns och som borde passa oss. Det är ofta konsulten som måste driva utvecklingen framåt och vi har ett gott samarbete med vår konsult på KR System som ger oss god support”, säger Marine.

www.permanova.se

Speed Group

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Speed GroupCostas Roussos - CIO på Speed Group

”Pyramid är flexibelt och går att växa i”

Speed startades år 2004 och strax efter införde de affärssystemet Pyramid i sin verksamhet. De ville ha ett affärssystem att växa i och som täcker deras behov i expansion. Speed består nu av sju bolag med olika verksamheter som Pyramid stödjer. De erbjuder kompletta lösningar inom bemanning, rekrytering, produktion, utbildning, logistik och lagerhållning.

Costas berättar att han tycker Pyramid är användarvänligt och att det finns en bredd i dess funktionalitet.

”Pyramid är flexibelt och det går enkelt att ändra eller nyttja fler funktioner när verksamheten och processerna förändras”- säger Costas.

Företagsfakta

Speed startades 2004 och är sedan tidigare etablerade i Borås och Göteborg. Från och med september 2012 finns Speed även i Halland med kontor i Varberg. Speed har idag ca 900 anställda. Bolagen Speed Competence och Speed Professionals är båda auktoriserade bemanningsföretag.

www.speedgroup.se

PMH International

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

PMH InternationalNiklas Håkansson - VD på PMH International

”Pyramid hjälper oss att bli digitala”

PMH erbjuder sedan 1974 effektiva lösningar för lyft och materialhantering. Lyftblock, radiostyrning, travers, svängkranar, lyftmagneter och telfer levereras från eget lager i Ystad. PMH International tillverkar även industri- och lagerhallar för företag som snabbt, enkelt och kostnadseffektivt behöver utöka sin produktions- och lageryta. PMH sysselsätter drygt tjugo anställda och omsätter närmare 100MKr.

När Pyramid driftsattes hos PMH International år 2014 hade man sökt ett system som bland annat klarade lagerhanteringen både vid vanlig handel, vid tillverkning av specialsortiment och vid projekthantering för hallar. Lagerfunktioner med batchhantering och Pyramids produktkonfigurator blev delar i en lösning som hjälper till vid prissättning, offert- och orderläggning och leverans. Pyramid hanterar både standardsortiment och konstruktion av specialprodukter (ibland efter givna regelverk), vilket underättar. Samtidigt effektiviserades ekonomiavdelningen. "Pyramid hjälper oss att bli digitala", berättar Niklas Håkansson och syftar på att allt mer av kommunikationen kring kund- och leverantörsfakturor både sker digitalt och lagras digitalt.

Pyramid lyfter verksamheter - men om du behöver lyfta något annat..? Ta då en titt på PMHs sortiment: www.pmh.se

Sverull ElektroDynamo AB

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Sverull ElektroDynamoMarkus Hasselström- Ekonom

”KR System är en stark systempartner med erfarenhet av många installationer”

Sverull ElektroDynamo införde Pyramid Business Studio i sin verksamhet i mars 2016 och deras huvudprocesser är order/lager/inköp och service. Markus Hasselström säger att de är väldigt nöjda med att ha kommit långt på kort tid. Detta tack vare kombinationen av ett moget affärssystem som har utvecklats under en längre tid och ett bra samarbete med KR System.

"En av de största fördelarna med Pyramid är användarvänligheten. Allt är logiskt uppbyggt och det är lätt att hitta och använda processerna. Dessutom kan man effektivt ta sig fram med snabbkommandon" - säger Markus

Andra fördelar med Pyramid är att processerna håller en jämn och hög nivå för alla inom företaget, oavsett vilken avdelning man arbetar på. Pyramid behöver inte heller någon kostsam servermiljö för att fungera väl. Sverull ElektroDynamo har hela sin servermiljö outsourcad till 3:e part och sitter inte fast med någon hårdvara, vilket gjorde att de kunde skala ner sin servermiljö drastiskt när de gick över till Pyramid.

Avslutningsvis sammanfattar Markus att samarbetet med KR System fungerar bra och att man upplever KR System som en trygg systemleverantör och partner. Det har funnits några frågor där vi inte kommit överens till en början men vi har alltid hittat lösningar och det är ju det som för utvecklingen framåt.

Företagsfakta

Sverull ElektroDynamo AB ingår i Axindustries som är ett affärsområde inom Axel Johnsson International. AxIndustries består av sju fristående bolag verksamma inom kullager och transmissioner på den europeiska marknaden. Sverull ElektroDynamo är en ledande aktör inom industriservice och produktförsäljning med spetskompetens inom elektromekanik, lager, transmissioner, tätningar, pneumatik och automation.

Se hemsida http://sverullelektrodynamo.se/om-oss

Berlex AB

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

BerlexPeter Hammarström - Platschef på Berlex AB

”Pyramid är ett flexibelt och komplett affärssystem”

Berlex AB är ett företag som tillverkar, säljer och hyr ut vägavstängningsmaterial och trafiksäkerhetsprodukter. När Berlex införde Pyramid i verksamheten år 2004 ville de ha ett komplett affärssystem med integrerad hyresmodul.

Efter att ha haft systemet i över tio år hävdar Peter att systemet fortfarande uppfyller deras krav och med tanke på att Berlex har allt från ren handel till tillverkning visar Pyramid sin bredd med bra lösningar på samtliga funktioner i deras flöden.

Tack vare Pyramid kan de ha full kontroll och god översikt på alla affärskontakter, offerter, order och samtliga saldon på alla lager.

”Det bästa med Pyramid är att det snabbt går att få överblick i respektive "central" för t.ex. artikel, leverantör eller kund och det är enkelt att hitta den information man behöver”- säger Peter

Peter berättar även att KR System har kompetent personal som kan förse dem med det de behöver. Nästa steg i utvecklingen av systemet tillsammans med KR System blir troligtvis att komplettera lagerrutinerna med streckkodsläsare för att minimera plocktiderna och manuell rapportering.

”Förutom KR Systems funktion som återförsäljare har vi även bra samarbete med deras konsulter för vidareutveckling och specialanpassningar i Pyramid”- säger Peter

För mer information: www.berlex.se

Areco

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

ArecoRoger Silwer - Systemansvarig Areco-koncernen

"Järnkoll krävs bland stålrullar och grushögar"

Areco startades på 50-talet som en ren skrothandel. Sedan dess har företaget genomgått en stor utveckling och verksamheten skiftat fokus. Dagens Areco köper in stora volymer stål från de främsta stålverken och har flera fabriker för byggplåtsproduktion och vattenavrinning.

För 35 år sedan hade Areco ett fåtal anställda och en omsättning på 50 miljoner. Efter en fantastisk utveckling sysselsätter företaget idag ca 160 personer över fem affärsområden i Sverige, Norge, Polen, Danmark och omsätter omkring 1 miljard kronor.

Ett stort, växande bolag i förändring ställer förstås krav på ett omfattande men ändå flexibelt affärssystem. Areco har valt Pyramid Business Studio från KR System för att hantera verksamheten i samtliga bolag. Det unika med Pyramid är möjligheten att samla tillverkning, grossist- och direktförsäljning, rivningsentreprenad och fastighetsförvaltning i en och samma plattform.

Tunnplåt köps in och lagerhålls med batchnummer, i tillverkningen kapas och valsas tunnplåt ut till bland annat takplåt, fasadplåt, hängrännor, stuprör och mycket mera. Varorna förpackas och distribueras till byggvaruhus, byggföretag och de egna butikerna. Såväl materialåtgång som arbetsmoment registreras i Pyramid för kvalitet, kontroll och uppföljning.

Under 2016 utökas verksamheten med flera byggplåtsgrossister. Med ett drive-thru koncept och handdatorer kopplade till Pyramid gör Areco det ännu enklare för byggföretag att snabbt få tag i byggplåt, ventilationsdelar, handelsstål och armering.

"Det bästa med Pyramid tycker jag är Infostudios där man har möjlighet att söka upp precis vad man vill ur de olika registerna. Användarvänligheten i Pyramid gör det även enkelt att rulla ut systemet i nya filialer."- säger Roger Silwer.

För mer information: www.areco.se

Hässleholm Miljö AB

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Häsleholm MiljöLotta Wilnerzon Thörn, Hässleholm Miljö AB

”Pyramid var det affärssystem som var mest kostnadseffektivt av de inkomna anbuden”

Kan du berätta lite om varför ni valde just Pyramid och hur du tycker det har gått med införandet av det nya systemet?

"Ja visst! Vi påbörjade upphandling av ett nytt affärssystem våren 2014. Tanken var att hitta ett system som var både mångsidigt och lättnavigerat utifrån en kravspecifikation som vi fastställt."

Hässleholm miljö AB är ett kommunalt bolag. Valet av affärssystem styrdes naturligtvis av hur vi formulerat kravspecifikationen för ett nytt affärssystem och upphandlingen gjordes med utgångspunkt i lagen om offentlig upphandling. Pyramid och KR System visade sig vara konkurrenskraftiga då Hässleholm miljö AB utöver mångsidigheten även behövde ett system som var så kostnadseffektivt som möjligt.

”Pyramid var det affärssystem som var mest kostnadseffektivt av de inkomna anbuden”

KR System AB är professionella till sitt arbetssätt och har bidragit till att införandet av vårt nya affärssystem gått smidigt, att vi har fått en effektivare kontroll över verksamheten och bra systemlösningar.

Implementeringen av systemet gick bra och efter installation, anpassningar och utbildning togs systemet i bruk år 2015.

”Pyramid visade sig vara ett bra val och det allra bästa är att alla användare kan hitta all information i ett system.”

Företagsfakta

Hässleholm Miljö AB är ett affärsmässigt bolag som helt ägs av Hässleholms kommun. De samlar in, behandlar och återvinner avfall från hushåll, industri och andra verksamheter samt producerar och levererar fjärrvärme i Hässleholm och Tyringe. Bolaget har en omsättning på ca 270 miljoner kronor per år och är drygt 70 anställda.

Branschtillhörighet: Service- och underhållssektorn

Tvååkersmarkisen AB

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

TvååkersmarkisenMattias Skoglund, 
Adm chef, Tvååkersmarkisen AB

"Vi har dragit stor nytta 
av Konsultstudion i Pyramid!"

Tvååkersmarkisen använder Pyramids alla funktioner för handelsföretag samt Materialplanering och Produktkonfiguratorn.

Man har utvecklat sitt användande av Pyramid genom åren från att vara ett rent fakturerings- och redovisningsstöd till att täcka företagets hela behov av verksamhetsstöd.

Man har dragit stor nytta av de anpassningsmöjligheter som Pyramid Konsultstudio ger. All produktion är kundorderstyrd och Pyramid används idag av 11 användare och man är på väg att utöka med nya arbetsplatser i produktionen.

Tvååkersmarkisen AB ligger på västkusten strax söder om Varberg och har tillverkat solskydd i över 30 år. Utöver markiser, persienner och lamellgardiner tillverkar man numera även rullgardiner och plisségardiner.

Företagsfakta

Tvååkersmarkisen AB Företagets butik, huvudkontor och fabrik ligger i Tvååker med försäljnings- och servicekontor i Halmstad. Man bedriver försäljning i egen regi i Hallands län och är också underleverantörer till andra inom branschen. 24 anställda. Omsätter 26 mkr per år.

Branschtillhörighet: Tillverkande företag

Saturnus AB

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

SaturnusPetra Vegelius- Saturnus AB

"Tillverkningsorder och strukturer i MPL är för oss olika recept. Vi använder blandnings-, tappnings- och packningsrecept."

Våra blandningsrecept beskriver hur olika ämnen ska blandas till en färdig produkt. Vissa ingredienser köps hem i stor kvantitet, men används bara i väldigt små mängder i recepten.

Tillverkningsordern för blandningen ger ett antal liter vätska som sedan ska tappas på flaskor enligt tappningsreceptet.

Förutom innehållet i flaskan tillkommer korkar, flaskor, etiketter mm.

Flaskorna förpackas sedan i displaykartonger enligt packningsreceptet och är sedan klara för leverans till våra kunder.

Företagsfakta

Saturnus AB i Malmö är ett anrikt företag som grundades redan 1893. De tillverkar bl a glögg, essenser och snaps. Omsättningen ligger på ca 95 miljoner kronor per år och företaget har ca 30 anställda.

Branschtillhörighet: Tillverkande företag

BKE Telecom

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

BKE TelecomThomas Gustavsson, VD, BKE Telecom

"15 år med Pyramid Business Studio och KR-System!"

Under dryga 15 år har BKE TeleCom i Karlstad använt sig av Pyramid Business Studio som affärssystem för att förenkla och stödja interna processer, göra det möjligt att hantera informationsflödet mer effektivt, förbättra momenten uppföljning och analys samt som stöd vid kassaförsäljning och e-handel.


”Samarbetet med KR System har varat under lika lång tid och är ett mycket bra exempel på att mångårigt systemkunnande, fokus på kundens verksamhet samt teknikkompetens genererar långvariga och positiva samarbeten för båda parter” säger Marcus Persson på KR System i Karlstad.


Företagsfakta

BKE TeleCom med ett 40-tal medarbetare i Karlstad är systemleverantören som verkar för att leverera kompletta kommunikationsmiljöer inom tal och data åt företag och offentlig verksamhet.

Kunderna väljer BKE TeleCom för att öka sin konkurrenskraft på marknaden eller helt enkelt för att BKE TeleCom är en kompetent och strukturerad IT och telefonipartner.

Arbetet omfattar rådgivning, val av teknisk lösning, infrastruktur såsom telefoniplattformar och datanät, inköpspolicy, behovsanalyser, installation, utbildning och uppföljning.

”Genom att verka som helhetsleverantör ökar våra möjligheter att förstå kundens miljö och arbetssätt, detta leder till att vi kan kundanpassa plattformar, produkter, drift och service utifrån verksamhetsbehov” säger Thomas Gustavsson VD på BKE TeleCom i Karlstad.


Branschtillhörighet: Handelsföretag

Calectro

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

CalectroPatric Nordström - Ekonomichef på Calectro

"Pyramid är lagom stort, uppdateras löpande och har en bra support"

Calectro införde Pyramid i sin verksamhet i mitten av 90-talet. Kravet var att systemet skulle ha en bra hantering av orderflöde och vara väl integrerat med lager och tillverkning.

"I och med att det är ett så integrerat system är det enkelt att följa upp transaktioner och få ut viktiga rapporter."

Calectro använder många delar av systemet som order/lager/inköp och hela redovisningsdelen, berättar Patric. De använder även CRM, tillverkningsmodulen och e-handeln och har nu senast implementerat och anpassat reklamationsmodulen som Patric hoppas kommer förenkla flödet, rapportering och statistik.

"Vi känner att vi har hittat rätt. Pyramid passar oss för det är lagom stort, uppdateras löpande och har en bra support."

Patric berättar att de mest använder systemets standardinställningar och i jämförelse med andra system som han jobbat i genom åren är just möjligheterna med standardinställningarna Pyramids styrka. Man kommer snabbt igång och de få anpassningar som behöver göras går till stor del att göra själv.

Patric avslutar med att säga att han tycker KR System har kompetenta medarbetare och det är väldigt bra att de oftast får support av en konsult som känner företaget.

Företagsfakta

Calectro AB utvecklar och säljer produkter för Styr och Reglermarknaden och grundades 1969. Företaget ligger i Göteborg och är representerat i stora delar av världen. Deras filosofi är att sätta kunden i centrum. Den mest kända av deras produkter är den röda Uniguard enrörs rökdetektorn för ventilationskanaler, som idag används av flertalet aktörer inom styr- och reglerbranschen i Sverige och Europa.

Branschtillhörighet: Styr och Reglerbranschen

Byggfabriken

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

ByggfabrikenAndreas Wagner - IT och Webbansvarig på Byggfabriken AB

"För oss är det viktigt med ett flexibelt affärsystem"

För att klara en verksamhet med flera butiker, egen tillverkning och ett stort centrallager har Byggfabriken valt Pyramid Business Studio. De arbetar i stort sett i standard Pyramid men i några fall, där det ger extra effektivitet, har de med hjälp av KR System och Pyramids konsultstudiomodul skräddarsytt egna rutiner. Ett exempel är hanteringen av varulager och påfyllnad av butikslager.

Andreas Wagner berättar att Pyramid är ett flexibelt system som de har kunnat integrera med deras egenutvecklade e-handelsplattform som är en viktig del av Byggfabriken. De använder Pyramids importrutiner via PTC för att automatiskt importera nya order och kunder från e-handeln och artikelinformationen från Pyramid delas i sin tur ut via en egenutvecklad webservice.

"Det bästa med Pyramid är att det mesta går att anpassa så att det passar oss"

Byggfabriken har fem butiker som fylls på från deras huvudlager i Malmö, och de har gjort flera anpassningar av flerlagermodulen så att den ska passa hur de jobbar på lagret med plockning och utleveranser.

"Vi känner att vi valt rätt system som matchar våra behov. Byggfabriken har växt mycket sedan vi började använda Pyramid, och när ett nytt behov infinner sig finns det ofta en modul att köpa in som svarar mot det behovet. Dessutom är kommunikationen alltid smidig med KR System och vi känner att vi får den hjälp vi behöver."

Företagsfakta

Byggfabriken är en alternativ järn- bygg- och inredningshandel med ett specialiserat sortiment för byggnadsvård och renovering. Egen produktion av beslag och snickerier är en viktig del av verksamheten. Målet är att så långt som möjligt möjliggöra renovering och restaurering med gamla klassiska material och beslag för att bevara sin kulturmiljö och bibehålla eller återställa de ursprungliga kvaliteterna i ett hem eller byggnad. Byggfabriken har ca 30 anställda och omsätter närmre 50 MKr.

Går du i renoveringstankar och vill hitta de där speciella inredningsdetaljerna som inte finns hos de vanliga byggkedjorna? Då är Byggfabriken stället för dig! www.byggfabriken.se

Branschtillhörighet: Butiks- och webhandel med beslag och byggmaterial

Takhuset

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

TakhusetPer Särnstedt- VD på Takhuset

”Studiosökningar ger oss snabbt och enkelt rätt infomation”

- När vi startade Takhuset i Stockholm hade vi behov av ett system som klarade av ekonomi, inköp, order, lager, fakturering och e-handel. Vi har erfarenheter av andra system men vi upplever att Pyramid Business Studio är det system som passar oss bäst och matchar våra behov och krav.

-Vi känner att vi valt rätt system. Det är enkelt att följa upp verksamheten och flexibelt att skapa egna rapporter och formulär. Det går även snabbt och enkelt att skapa en ny order när man har kunden framför sig. Vi arbetar mycket med order och jag tycker att det fungerar utmärkt, speciellt med ”supersök”-funktionen som gör det lätt att hitta både kunder och artiklar. Studiosökningarna är en favorit där det enkelt går att söka upp all möjlig information i systemet. Det är inte alltid man kan det exakta namnet på det man söker och då är studiosökningar eller som jag kallar det ”supersök” till stor hjälp.

-Samarbetet med KR System fungerar utmärkt och de ställer alltid upp med support när vi behöver hjälp. Nästa steg i utvecklingen av systemet tillsammans med KR System är e-handel som intresserar oss mycket.

Företagsfakta

Takhuset är en grossistverksamhet som riktar sig till plåtslagare och takläggare. De tillhandahåller allt som deras kundkategori behöver för sitt dagliga värv. I dagsläget har de ca 4000 artiklar i lager, dessutom levererar de produkter till sina kunder direkt från deras leverantörer. Takhuset i Sthlm AB slog upp sina portar sista augusti 2015 och omsättningen lutar åt 40 miljoner för fösta året. Takhuset ligger i Sätra strax söder om city, logistiskt rätt för deras kundkategori.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Trendmark

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

TrendmarkDaniel Johansson - Lagerchef & Kenneth Axelsson - Inköpschef Sebago.

”Pyramid kan med enkelhet kopplas till andra system”

"Vi införde Pyramid för ca 18 år sedan då vi tittade på samtliga affärssystem som klarade av problematiken med varianthantering, dvs färg och storlek på en artikel. Pyramid upplevde vi då gav oss mest värde i förhållande till investeringen och klarade till exempel bäst av flera dimensioner på en artikel", berättar Kenneth.

För fem år sedan integrerade Trendmark ett externt lagersystem med Pyramid för att få grepp på orderflödet och öka deras plocktempo. "Flödet mellan lagersystemet och Pyramid fungerar helt automatiskt, vilket visar att Pyramid med enkelhet kan kopplas till andra system, säger Daniel. Kenneth berättar vidare att de hade behov av ett mer avancerat lagersystem än det som finns i Pyramid och det är något som de kan rekommendera när verksamheten blivit lite större.

”Det bästa med Pyramid är att vi har kunnat växa och behålla samma affärssystem under alla år. Vi har nu Pyramid i fem bolag samt kassasystem i en egen butik”, säger Kenneth.

Företagsfakta

Trendmark marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom kläder och skor. Trendmark har idag ca 30 anställda och omsätter drygt 100 miljoner SEK. Huvudkontor och lager finns i Billdal söder om Göteborg. Försäljningskontor och showroom finns i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Assistansbolaget

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

AssistansbolagetLukas Fryklund - VD Assistansbolaget Försäkring Sverige AB & Preventic Group.

”Pyramid är vårt informationsnav”

Assistansbolaget Försäkring Sverige AB grundades 2015 och har redan revolutionerat vägassistansmarknaden. När det kommer till trygghet på vägen har Assistansbolaget räknat ut att det i första hand är föraren och medresenärerna som behöver hjälp – inte bara fordonet. Därför erbjuder Assistansbolaget en vägassistansförsäkring som följer föraren personligen, oavsett vilket fordon han eller hon kör. För varför ska man bli stående på vägen i Tyskland bara för att man lånat svärfars bil?

Genom att erbjuda en modern tjänst med kunden i fokus, baserat på effektiva administrativa system, har Assistansbolaget på kort tid tagit en ledande position på marknaden.

Att administrera över 100,000 försäkringstagare kräver förstås en effektiv plattform. Med hjälp av KR System har Assistansbolaget därför implementerat Pyramid Business Studio för hantering av skadehandläggning, kundtjänst, ekonomi och redovisning.

Faktureringen sköter Assistansbolaget genom ett skräddarsytt system för kontraktsfakturering. Systemet gör att kunden själv kan välja betalningsperiod och aviseringssätt. Skulle kunden sedan vilja ändra betalningsperiod eller aviseringssätt under kontraktstiden kan kunden göra det utan problem. Själva debiteringen sker automatiskt enligt kundens önskemål – via pappersfaktura, autogiro, e-faktura eller bank/kreditkort.

För att förenkla för försäkringstagaren uppdaterar dessutom systemet kontinuerligt kontakt- och fordonsuppgifter mot folkbokförings- och fordonsregistret. Informationen lagras i Pyramid och finns därför alltid tillgänglig för kundtjänst, räddningscentralen och för kunderna själva när de använder sig av Assistansbolagets uppskattade mobil-app.

Professional Parts Sweden

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Professional Parts Sweden logotypFredrik Larsson – Platschef, Professional Parts Sweden

”Pyramid är ett mångsidigt affärssystem som ger oss spelrum för utveckling”

"När vi valde affärssystem var det viktigt för oss att veta att systemet går att växa i samt att vi kan utveckla och effektivisera våra interna arbetsrutiner", berättar Fredrik Larsson, platschef på Professional parts."Efter införandet av Pyramid i september förra året vet vi att vi valt rätt system och att det givit oss många möjligheter och spelrum för utveckling."

"Det bästa med Pyramid är att vi kan anpassa systemet tillsammans med KR System efter vad vi behöver och vad som är bra för just oss"

"Tillsammans med konsulterna på KR System och Pyramids flexibilitet har vi fått en stabil grund med möjlighet till mindre men viktiga anpassningar för oss. Anpassningar som till exempel gör att export av information i form av artikelinformation och prisuppgifter samt koppling mot Askås e-handel fungerar bra och vi är väldigt nöjda", avslutar Fredrik.


Företagsfakta

Professional Parts Sverige är en global leverantör av reservdelar av kvalitet för Saab och Volvo. Verksamheten bygger på kunskap och service i kombination med förmågan att göra sina kunder mer lönsamma. De är ca 31 anställda och omsätter ca 100 miljoner.

essay writing service - essayovernight

Branschtillhörighet

Handelsföretag

Lättviktsmotor

den . Publicerad i Referenser

zi lattviktsmotorAnders Blomqvist – Lättviktsmotor

”Ett affärssystem som täcker hela vår bredd av verksamhet, där vi kom igång på 20 minuter”

Behovet av ett affärssystem som stödjer företagets processer har vuxit sig starkare och starkare och valet föll på Pyramid som affärssystem. Efter implementation och systemstart, vilka flöt på utan några hinder, så har Lättviktsmotor fått en mycket bättre kontroll i butiken och slipper differenser i kassan, då kassamodulen och kortterminalen är integrerad i Pyramid

Även när det gäller service och reparationer har Pyramid varit till stor nytta då företaget har fått en mycket bättre spårbarhet och kan hålla kontroll på kunders maskiner och utrustning. Med hjälp av Pyramid planeras service in åt kunderna, som själva slipper hålla reda på serviceintervaller.

För ”back office” har Pyramid inneburit att hantering av leverantörsfakturor och attestflödet blivit mycket smidigare. Administrationen har därmed minskat ordentligt och företaget kommer numera lätt åt en faktura som kan tas fram direkt i Pyramid.

Nästa steg i Pyramid för Lättviktsmotor är att förfina och utveckla hanteringen kring lager med hjälp av Pyramids beställningspunkter. ”Detta kommer att kostnadseffektivisera inköp, lagerhantering och utleveranser” säger Anders Blomqvist.

Företaget kommer även att titta vidare på CRM-funktionen som finns i Pyramid. ”Vi använder den till viss del redan idag men det finns mycket mer vi kan göra med den” tillägger Anders Blomqvist.


Företagsfakta

Lättviktsmotor i Norrtälje med ett 20-tal anställda har sedan starten 1952 innehaft en ledande position när det gäller hela programmet av maskiner för trädgård, skog och bygget. Med en hög servicenivå och maskiner av högsta kvalité arbetar företaget hårt för att kunderna ska få rätt maskin för den specifika arbetsuppgiften.

Besök lättviktsmotors hemsida.

Hövding

den . Publicerad i Referenser

 

zh hovding2Anna Haupt & Terese Alstin.

Hövding behöver liksom alla andra företag även ekonomisk kontroll, möjlighet till uppföljning & rapporter och förstås ett system som stödjer försäljningen.

En produkt som gör sitt jobb på bråkdelen av en sekund kan vara skillnaden mellan liv och död. När Anna Haupt och Terese Alstin kläckte idén om en cykelhjälm med inbyggd airbag kunde man nog fråga sig om de själva förstod hur stor skillnad det skulle göra för säkerheten på cykel.

Deras idé har resulterat i något så besynnerligt som en nästan osynlig cykelhjälm.

Det räcker förstås inte att ha en fantastisk idé, förmågan att förverkliga och engagemang att nå ut till marknaden.

Hövding behöver liksom alla andra företag även ekonomisk kontroll, möjlighet till uppföljning & rapporter och förstås ett system som stödjer försäljningen.

Detta har man hittat i Pyramid Business Studio. Såväl tillverkning som försäljning registreras i affärssystemet, oavsett det är en order från en återförsäljare eller en weborder direkt från slutkund någonstans i världen.

Efter flera års utveckling visar Folksams stora test av cykelhjälmar att Hövdings hjälm skyddar huvudet mer än tre gånger så bra som den tidigare bästa konventionella hjälmen. Skillnaden vid en cykelolycka med slag emot huvudet är att där tidigare 30% av olyckorna skulle gett dödlig utgång och i övriga fall mycket allvarliga huvudskador reduceras risken till nära på obefintlig.

Hövdings e-handel bygger på Pyramids starka integrationsplattform och webfronten är utvecklad i samarbete med Askås. Ta gärna en titt på Hövdings e-handel.

Nässjö Affärsverk AB

den . Publicerad i Referenser

Nässjö AffärsverkAnna Liljegren (enhetsledare på ekonomiavdelningen) och Jan Öhlin (ekonomichef och vVD)

"Vi började arbeta med Pyramid januari 2013"

Det kommunala bolaget Nässjö Affärsverk AB (helägt av Nässjö Kommun) påbörjade upphandlingen av ett nytt affärssystem under första halvåret 2012. Upphandlingen gjordes enligt regelverket i LOU (Lagen om offentlig upphandling) och metoden var s.k. Konkurrenspräglad dialog.

I slutet av augusti gick tilldelningsbeslutet till KR System AB och Pyramid affärssystem eftersom detta system befanns vara det mest kostnadseffektiva och innehöll allt väsentligt det som efterfrågades i kravspecifikationen. Specifikationen omfattade bl.a. höga krav på internredovisning, projektredovisning, inventarieredovisning och mobila lösningar.
 

Installation/utbildning genomfördes fr o m oktober t o m december 2012 och den första januari 2013 togs systemet i skarp drift.
Jan Öhlin och Anna Liljegren säger att KR System har utfört sitt uppdrag på ett professionellt sätt, som bl a resulterat i effektivare och enklare arbetsflöden. Att vi valde ”rätt” system är vi nu efter ett drygt års användande helt på det klara med, mycket tack vare mycket kompetenta och målinriktade konsulter från vår leverantör, KR System.

Företagsfakta
Nässjö Affärsverk AB är ett energi- och miljöföretag i Nässjö kommun. Bolaget bedriver verksamhet inom fjärrvärme, elnät, kraftproduktion, vatten- och avlopp samt renhållning. Dessutom underhåller och nyanlägger bolaget gator och parker för Nässjö kommuns räkning. Bolaget har ca 110 medarbetare och omsätter ca 300 Mkr. Verksamheten bedrivs i två juridiska personer, Nässjö Affärsverk AB samt dotterbolaget Nässjö Affärsverk Elnät AB.

 

 

Bohus

den . Publicerad i Referenser

zf bohusPatric Svensson, VD, Bohus

”Att vi valde rätt system är vi nu efter ett drygt års användande helt på det klara med. Mycket tack vare kompetenta och målinriktade konsulter från vår leverantör KR System”

Bohus påbörjade en upphandling av ett nytt affärssystem under andra halvåret 2011 och i slutet av april 2012 togs beslutet att låta KR System AB genomföra en förstudie. Resultatet av förstudien blev att Bohus valde affärssystemet Pyramid med KR System som leverantör då Pyramid tillgodosåg allt väsentligt som efterfrågades i kravspecifikationen.

Däribland höga krav på redovisning, projekt, och mobila lösningar. Implementering och utbildning för användarna genomfördes under perioden augusti till december 2012 och i januari 2013 togs systemet i skarp drift.

 
”Det är tungt att byta affärssystem. Men tack vare att KR System har utfört sitt uppdrag på ett föredömligt sätt, har de hjälpt oss att få till effektiva och bra arbetsflöden” säger Patric Svensson – VD, Bohus.
”Att vi valde rätt system är vi nu efter ett drygt års användande helt på det klara med. Mycket tack vare kompetenta och målinriktade konsulter från vår leverantör KR System” avslutar Patric.

Nästa steg (under 2014) blir att med KR Systems hjälp integrera E-handel samt att börja använda tidrapporteringen i Pyramid.


Företagsfakta
Från starten 1986 har Bohus vuxit till drygt 350 medarbetare och omsätter i företagsgruppen nära 200 miljoner kronor. Bohus, kan ta hand om det mesta då det gäller service på kunders kontor. Exempelvis städning, kaffemaskiner, kopierings- och skrivarmaskiner, fruktkorgar mm.Fördelen med att anlita Bohus är att kunden får en och samma leverantör till en lång rad med servicetjänster. För mer info om Bohus, gå in på www.bohus.se

 

Göteborgs Truckservice

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Goteborgs truckservice logotypGunilla Wagner – Redovisningschef, GTS AB

"Pyramid är användarvänligt, lättöverskådligt och har en bra sökmotor"

”Vi har använt Pyramid sedan slutet av 80-talet så vi har följt med i dess utveckling genom åren. Pyramid är användarvänligt, lättöverskådligt och har en bra sökmotor”, säger Gunilla Wagner, redovisningschef på GTS.

”Vi använder alla basmoduler så som order, lager, fakturering mm. I dessa finns allt vi behöver. Det är enkelt att tillverka egna listor i infostudios, där kan man söka fram all den information man vill ha. Den senaste modulen vi köpte in var CRMmodulen och den börjar komma mer och mer till användning”, fortsätter Gunilla Wagner.


Företagsfakta

Göteborgs Truckservice GTS AB har arbetat med truckar sedan 1956. Är totalleverantör av lasthanterings- lösningar. De säljer, köper och hyr ut truckar, truckutrustning och tjänster, utför service och reparationer. Företaget har 24 anställda och har 2 kontor i Göteborg. Oms. 25 MSEK/år.

Branschtillhörighet: Entreprenad företag, Service- och underhållssektorn, Tjänsteproducerande företag

 

Carlanderska

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Stiftelsen Carlanderska Sjukhuset logotypHåkan Nilsson – Affärscontroller, Carlanderska Sjukhuset

"Pyramid är ett otroligt lättarbetat och flexibelt affärssystem"

Carlanderska Sjukhuset har använt Pyramid som affärssystem sedan tidigt 90-tal. De bedriver tillsammans med samarbetspartners hälso- och sjukvård i såväl offentlig som privat regi. "En stor fördel med Pyramid är att man via studios kan plocka fram tabeller, diagram etc. direkt i affärssystemet istället för att exportera till olika kalkylprogram. Det är något vi ständigt använder oss av", berättar Håkan Nilsson, affärscontroller på Carlanderska Sjukhuset.


Företagsfakta

Stiftelsen Carlanderska Sjukhuset Carlanderska stiftelsen har de flesta specialiteter representerade och förutom öppenvårdsmottagningar har de vård- och operationsavdelningar samt medicinsk service i form av klin-kem lab. och röntgen. Idag är man 150 anställda och omsätter 200 mkr.

Branschtillhörighet: Service- och underhållssektorn

Equality Line

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Equality Line logotypInger Hillskog Roth – Anläggningschef, Equality Line AB

"Pyramid är helt fantastiskt med alla sina möjligheter"

Equality Line är ett grossistföretag som säljer högkvalitativ utrustning till ridsporten. De handplockar sina leverantörer med noggrannhet så att de kan garantera sina kunder högsta kvalitet på det de köper. "Pyramid har ett mycket bra säljstöd som underlättar för oss i all vår servicehantering, exempelvis reklamationshantering för våra kunder. Jag tycker Pyramid är helt fantastiskt som har så många möjligheter, och jag är väldigt nöjd", berättar Inger Hillskog Roth, Anläggningschef på Equality Line AB.


Företagsfakta

Equality Line AB säljer högkvalitativ utrustning till ridsporten. Idag är man 18 anställda och omsätter 55 Mkr.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Afriso Ema

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Afriso Ema logotypJonas Ericson Nihlstorp – VD, Afriso Ema AB

"Med Pyramid har vi fått ett stabilt system med en tillverknings-modul som är tillräckligt lättarbetad även för mindre företag"

Afriso använder idag Pyramid fullt ut på huvudkontoret, både tillverkning, order/lager/inköp, redovisning och serviceorder. MPL-modulen används för att ta kontroll över och effektivisera artikelflödet gentemot externa legotillverkare. Man har nyligen driftsatt kundvårdsmodulen och säljarna kan därför arbeta på resande fot i mobile office och på lokalkontoret i Växjö arbetar säljare online via Internet.


Företagsfakta

Afriso Ema AB utarbetar lösningar för säker hantering av explosiva och giftiga produkter. Produkt-områden är, nivåövervakning, värme-kontroll, gasövervakning, tryck och temperatur. Kunderna finns inom industri, försvar, kommun och stat..

Branschtillhörighet: Tjänsteproducerande företag

Cottex

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Cottex logotypCecilia Formare – Pyramidansvarig, Cottex AB

"Det är en fröjd att arbeta med Pyramids studior för att lista information"

Cottex är ett grossistföretag som med egen produktion, design och import satsar på storsäljande artiklar inom miljö- och hembelysning samt takfläktar. Med ett noga utvalt sortiment levererar man "storsäljare" till mycket attraktiva priser.

Cottex har använt Pyramid praktiskt taget sedan Version 1. Orderflödet är stort och därför lägger man stor vikt vid att effektivisera logistik och lagerhantering. Genom att säljarna via mobile office har tillgång till Pyramid ute på fältet kortas leveranstid genom att kunderna kan välja produkter som finns i lager. Detta leder också till ett förenklat arbete på lagret som kan leverera mer på färre plocklistor. En specialfunktion lagret utnyttjar är att systemet själv räknar ut och föreslår antal pallar/kolli vid utleverans och även tar hänsyn till om mottagaren klarar fullhöjd eller ej på pallarna. Samtidigt skrivs en sam-plocksedel för att minimera plocktiden på lagret.


Företagsfakta

Cottex AB Cottex huvudkontor och lager ligger i Malmö men säljorganisationen täcker hela Sverige. I övriga Norden agerar man via agenter. Företaget sysselsätter 19 personer och omsätter ca 50 miljoner SEK/år.

Branschtillhörighet: Handelsföretag, Tillverkande företag

Chilli

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Chilli logotypPetra Moell – Marknadsansvarig, Chilli AB

"Alla kan sälja från centrallagret som butikerna jobbar mot"

Chilli har använt Pyramid sedan oktober 2007. ”Innan vi började jobba med Pyramid hade vi helt manuella kassor. Vi var inne i en expansiv fas och ville datorisera både kassa och lagerhantering. Pyramid passade bra då det har både butiksdatasystem och lagerhanteringssystem. Vi såg även att det finns möjligheter att växa med Pyramid genom dess uppbyggnad med olika moduler”, säger Petra Moell, marknadsansvarig på Chilli.

”Vi arbetar med Pyramid Kedjemodulen. Det är en stor fördel att alla kan se lagersaldot och därmed kan sälja från centrallagret i Göteborg som alla butiker jobbar mot. Då Pyramid hanterar artiklar, priser, kalkyler, leverantörer mm får vi all viktig information samlad i ett system och alla kommer åt den. Vi använder oss även av order och fakturering då vi lägger beställningar internt mot centrallagret”, forsätter Petra Moell.

Chilli är en butikskedja med inriktning på möbler, inredningsdetaljer, textilier, glas och porslin och mycket annat. De jobbar med kända varumärken som blandas med spännande och udda saker från hela världen!"


Företagsfakta

Chilli AB har 19 butiker runt om i landet. Deras nyaste butik ligger i Karlstad, och Chillis största butik hittar man i Sisjön i Göteborg. Chilli har ett 40 tal anställda plus en del extrapersonal.

Branschtillhörighet: Butiks- och affärskedjor

G Partners

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

G Partners logotypDan Bjuremo – IT-ansvarig/Inköpsansvarig, G Partners

"Det är lätt att hitta de funktioner och inställningar som krävs för att det ska passa vår verksamhet"

G Partners är ett grossistföretag som tillhandahåller effektiv logistik med korta ledtider och en kostnadseffektiv lagerhållning som förser deras ÅF med produkter de normalt inte lagerför i sina butiker. "Pyramid fungerade flexibelt och smidigt även när det gällde integrationen med vår externa webshop", berättar Dan Bjuremo, IT-ansvarig på G Partners.


Företagsfakta

G Partners AB tillhandahåller också i samarbete med sina tillverkare en god produktsupport och de ”brandar” och marknadsför produkterna på den svenska marknaden. Idag är man 4 anställda och omsätter 9 Mkr.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Nordiska Wemag

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Nordiska Wemag logotypLinus Risne – VD, AB Nordiska Wemag

"Styrkan med Pyramid är flexibiliteten mot våra behov"

"CTI kopplingen och CRM ger mig möjlighet att snabbt ge mina kunder den service de vill ha. Pyramid har även hjälpt mig att effektivisera hanteringen av order, lager och inköp", berättar Linus Risne, VD på AB Nordiska Wemag.

AB Nordiska Wemag tillhandahåller import och försäljning av verktygsmaskiner, verktyg, stång- och rörhanteringsutrustning, arbets- och svetsbord. Exempel på produkter: delningsapparater, bruckner dubbar, hylsor, rotationsstansar, rotationsstansmaskiner, rörhanteringsmaskiner, rörmontageverktyg mm. "En styrka med Pyramid är att det är väldigt lätt att anpassa för vår verksamhet", fortsätter Linus Risne.


Företagsfakta

AB Nordiska Wemag har som uppgift är att hjälpa sina kunder att bli framgångsrika inom verkstad och tillverkning. Det gör de genom att skapa en långsiktig relation som bygger på flexibilitet, rätt kvalitet, leveransprecision och en hög tillgänglighet på produkter och teknisk support. Idag är man 2 anställda och omsätter 7 Mkr.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

ASVH Service

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

ASVH logotypMagnus Nilsson – Ekonomichef, ASVH Service i Flyinge

"Vi räknar med att ha tjänat in kostnaden för Pyramid på ett år"

Fakturaflödet ligger på en bit över 100 fakturor om dagen och Pyramid hämtar med automatik underlag från hästpass-systemet (var 20 sekund!) prissätter och skriver fakturor med OCR-nummer. Kundernas betalningar registreras därefter automatiskt från postgirots OCR-central.

Tack vare Pyramids möjligheter till automatisering och integration med andra system sparar man oerhört mycket tid - och ökar säkerheten i hanteringen. Vid stora ridsportsevenemang kan man dessutom enkelt "ta med sig" Pyramid och exempelvis hantera anmälningsavgifter kontant på plats. KR-System har ansvar både för ASVHs teknikplattform och affärssystem.


Företagsfakta

ASVH Service i Flyinge ASVH Service Flyinge hanterar registerhållning och stambok- föring av svenska avelshästar. Sedan årsskiftet krävs att tävlingshästar har giltigt hästpass vilket ställt stora krav på ökad effektivitet då tiotusentals pass behövt registreras på kort tid.

Branschtillhörighet: Service- och underhållssektorn, Tjänsteproducerande företag

Global Furniture (Hans K)

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Global Furniture (Hans K) logotypLena Arvidsson – Ekonomichef, Global Furniture i Skene AB (Hans K)

"Vi började arbeta med Pyramid inför millenieskiftet"

Hans K började arbeta med Pyramid 1999 inför millenieskiftet då de var tvungna att byta ut sitt gamla affärssystem. "En utomstående konsult rekommenderade oss att titta närmare på Pyramid och efter att ha gjort en noggrann förstudie tillsammans med KR-system kände vi att systemet skulle fungera för vårt företag. Detta trots att Pyramid är ett standardsystem och vi var vana vid att jobba i ett specialdesignat affärssystem utvecklat för en internationell koncern.

Installationen tog ett par månader och första månaden i skarpt läge körde vi parallellt med det gamla systemet. Den noggranna förstudien och det professionella arbetet från KR-systems sida bidrog till att vi lyckades göra bytet utan några större problem och nästan helt utan driftstopp. Vi känner oss mycket nöjda med vårt affärssystem", berättar Lena Arvidsson, ekonomichef på Global Furniture i Skene AB.

Sedan dess har företaget vuxit med systemet och även uppgraderat till nya Pyramid Business Studio. "Vi har fått ett otroligt lättarbetat och flexibelt affärssystem och med den nya studiotekniken känns det inte längre som ett standardsystem. Efter hand har vi också köpt till fler moduler. De senaste tillskotten är en E-handelslösning som ska utöka servicen till våra kunder och Mobile Office för våra resande användare. Vi känner oss mycket nöjda med vårt affärssystem och tycker att det tillgodoser alla de behov vi har internt i företaget och externt ut mot kunderna", fortsätter Lena Arvidsson.


Företagsfakta

Global Furniture i Skene AB (Hans K) arbetar sedan 1984 med att utveckla och sälja möbler för hemmet till möbelfackhandeln på den nordiska marknaden.

Branschtillhörighet: Tillverkande företag, Tjänsteproducerande företag

GPA Flowsystems

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

GPA Flowsystems logotypJohan Kallerhult – Ekonomichef, GPA Flowsystems AB

"Mobile Office Phone Edition ger våra utesäljare direkt tillgång till Pyramids CRM-information"

"Vi har använt Pyramid sedan 1997. Vår verksamhet började här i Hjärnarp, men idag finns vi i Oslo, Köpenhamn, Stockholm och Göteborg. Behovet av att växa och att kunna vara på olika geografiska platser, men ändå i samma system har Pyramid kunnat tillgodose med mycket gott resultat. Med Pyramid får alla våra olika kontor snabbt tillgång till sammma information", berättar Johan Kallerhult, ekonomichef på GPA Flowsystems AB.

Johan Kallerhult fortsätter med att berätta om sina medarbetare och hur de använder MobileOffice Phone Edition. "Vi har idag 45 anställda spridda över norden, varav 10 stycken är säljare på resande fot. Vi har precis köpt den nya modulen MobileOffice Phone Edition för att utesäljarna ska kunna kommunicera och uppdatera all CRM-information om kunder, bokningar och interna meddelanden. Vi började med att titta på andra lösningar bl a med att synka Outlook och mobil, men upplevde de lösningarna som omständliga. MobileOffice Phone Edition hade precis de funktioner vi behöver för att slippa en massa dubbelarbete mellan våra inne- och utesäljare. Dessutom såg vi fördelarna med att ha allt i ett och samma system - i själva affärsystemet!"


Företagsfakta

GPA Flowsystems AB GPA är en av Skandinaviens ledande leverantörer av komponenter inom flödesteknik. GPA har mer än 20 års erfarenhet med distribution av produkter för rörsystem i plast och metall och samarbetar med ett sjuttiotal av de ledande producenterna i världen.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

IA Industriarmatur AB

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

IA Industriarmatur AB logotypJosefine Walldén – Teamledare Back-office, IA Industriarmatur AB

"Pyramid är mer flexibelt än de system vi tidigare använt"

IA Industriarmatur AB har använt Pyramid sedan årsskiftet 2004/2005. "Vi tittade på flera andra system innan vi valde Pyramid. Pyramid var det system vi kände passade vår verksamhet bäst och med vilket vi kunde klara oss med standardversionen så långt som möjligt. Dessutom var det väldigt snyggt”, säger Josefine Walldén, teamledare Back-office på IA Industriarmatur AB.

”Sedan vi börjat arbeta med Pyramid går det administrativa arbetet mycket snabbare och är mer effektivt. Den störta vinsten är att allt finns och görs i ett och samma system. Pyramid är mer flexibelt än de system vi tidigare använt. Nu kan vi t ex göra egna statistiklistor och säljarna kan enklare göra säljbesök utifrån CRM-modulen. Innan hade vi ett separat säljstöd, men det fungerade inte tillfredsställande. Just nu implementerar vi Mobile Office och hoppas att även det på sikt ska förenkla arbetet för säljarna”, fortsätter Josefine Walldén.

Allt sedan starten 1977 har företaget som främsta mål att ha omsorg om varje detalj i processen: förfrågan, order, leverans. ”Det är inte bara vad vi levererar som är intressant utan framförallt hur vi genomför vårt uppdrag från rådgivning till slutbesiktning som är fokus”, avslutar Josefin Walldén.


Företagsfakta

IA Industriarmatur AB är specialister på ventiler och manöverdon inom energi, VVS och Industri, med partihandel inom armatur. Företaget finns i Göteborg och har 12 anställda. Omsättningen 2005 var 41,6 MSEK.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

KranEl

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

KranEl logotypMats Löveryd – VD, Kranel AB

"Våra försäljningsrutiner har blivit mycket enklare"

KranEl AB har använt Pyramid sedan 2006. ”Vi valde Pyramid då det var ett väl utbyggt system med möjlighet att växa i. Den stora fördelen med Pyramid är att alla kommer åt viktig information och det finns goda anpassningsmöjligheter. Våra försäljningsrutiner har förenklats avsevärt", säger Mats Löveryd, VD på KranEl AB

"Vi har även modulerna CRM och MPS. MPS använder vi dagligen. CRM lär vi oss succesivt att använda mer och mer. KR System har hjälpt oss med en anpassning som gör att våra 2 olika bolag har ett gemensamt register med kunduppgifter”, fortsätter Mats Löveryd.

KranEl AB startades 1978 av två pionjärer, som varit med om att introducera beröringsskyddade kontaktledningar inom Svensk industri redan på 60-talet.


Företagsfakta

KranEl AB är specialiserat på rörlig strömöverföring, flexibla kablar, dataöverföring, bromsar, stötdämpare, uttagsdon och rälsklammer för lyft-, transportdon och andra mobila maskiner. Företaget har 10 anställda i Göteborg och Stockholm. Oms ca 26 MSEK år.

Branschtillhörighet: Handelsföretag, Service- och underhållssektorn

Lööfs Gasol

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Lööfs Gasol logotypStefan Lööf – VD, Lööfs Gasol AB

"Med flerlager har vi tvärkoll på saldot"

Lööfs Gasol är ett handelsföretag med försäljning till både återförsäljare och slutkonsument. "Då vi har butiker i Karlstad och Örebro underlättar Pyramids flerlagermodul för oss. Pyramid har dessutom ett mycket bra säljstöd som underlättar för våra säljare att arbeta effektivt. Vi känner att Pyramid växer vidare, vilket innebär att vi inte kommer att växa ur systemet", berättar Stefan Lööf, VD på Lööfs Gasol AB.


Företagsfakta

Lööfs Gasol AB importerar och lagerför gasolutrustning för industri och hushåll. Företaget ingår i gasolgruppen och har egen anläggning för fyllning av gasoltuber och flaskor. Idag är man 10 anställda och omsätter 20 miljoner kr.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Mercus Yrkeskläder

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Mercus Yrkeskläder logotypJan Hansson – IT-ansvarig, Mercus Yrkeskläder AB

"Alla våra butiker har numera tillgång till varandras lagersaldo vilket är en stor fördel"

Mercus Yrkeskläder AB har arbetat med Pyramid sedan 2005. ”Vi valde Pyramid då det var ett system som passade våra behov utan att vi behövde göra några större anpassningar.” Övergången till Pyramid gick förvånansvärt smidigt! Pyramid är användarvänligt och vi kan utveckla systemet i den takt som passar oss med hjälp av de olika modulerna. Systemets inbyggda möjligheter för rapporter och statistik är en annan stark sida”, säger Jan Hansson, IT-ansvarig på Mercus.

"I och med Pyramids möjligheter till anpassningar har vi med KR-Systems hjälp kunnat lösa vårt önskemål gällande åtkomst till de olika butikernas lagerinformation. Alla våra butiker har numera tillgång till varandras lagersaldo vilket är en stor fördel”, fortsätter Jan Hansson.

Nyaste modulen hos Mercus är kassamodulen. Ett 20 tal användare i alla 6 butiker använder sedan Januari Pyramids kassamodul. ”I och med att kassan nu är integrerad i systemet är allting mycket mer lättarbetat”, avslutar Jan Hansson.


Företagsfakta

Mercus Yrkeskläder AB är Sveriges ledande återförsäljare av yrkes och profilkläder samt skyddsskortillhandahåller även brodyr och textiltryck. Företaget finns i Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Linköping och Malmö med 42 anställda. Totalt omsätts ca 100 MSEK.

Branschtillhörighet: Butiks- och affärskedjor

Nordic Water Products

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Nordic Water Products logotypPeter Lindberg – Financial Controller, Nordic Water Products AB

"Pyramid håller enkelt koll på alla våra 25 lager"

Nordic Water Products utvecklar och säljer utrustning för vatten- och avloppsvattenrening. Försäljning sker till industrier och kommuner i hela världen. 1998 införskaffades Pyramid och man är idag 45 användare. "Order/Projektcentralen använder jag mig mycket av då jag på ett överskådligt sätt kan hålla koll på projekt och kostnader", berättar Peter Lindberg, financial controller på Nordic Water Products AB.

Nordic Water Products är verksamma på en rad orter i Sverige och har således också flertalet lager. "Då vi har 25 st lager runt om i Sverige, är det viktigt att vi kan ha koll på alla lagersaldon. Där fyller Pyramid en viktig funktion med sin flerlagermodul", fortsätter Peter Lindberg.


Företagsfakta

SNordic Water Products AB Nordic Water Products har försäljning i mer än 50 länder och 90% av försäljningen går på export. Tillverkningen sker i första hand genom underentreprenörer. Idag är man 90 anställda och omsätter ca 400 mkr.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

NordiCold

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

NordiCold logotypElisabeth Alfredsson – VD, NordiCold AB

"En stor fördel med Pyramid är att systemet utvecklas och hela tiden blir bättre o bättre"

NordiCold AB har arbetat med Pyramid sedan 1996. Här berättar Elisabeth Alfredsson, VD på NordiCold AB varför de valde just Pyramid: ”Vi valde Pyramid för att det passade våra behov och var användarvänligt. Det är lätt att lära upp nya användare. Uppbyggnaden med centraler är jättebra, all information om kunden finns samlad på ett och samma ställe. Vi använder oss även en hel del av CRM modulen för planering av aktiviteter, offerter och utskick.”

"En stor fördel med Pyramid är att systemet utvecklas och förbättras hela tiden. Vi har nyligen köpt in Inventeringsmodulen och kommer att börja använda den så snart vi har uppdaterat systemet till senaste versionen, vilket är planerat till nästa månad”, fortsätter Elisabeth Alfredsson.


Företagsfakta

NordiCold AB importerar och lagerhåller komponenter för kyla och ventilation, samt VVS-komponenter till OEM-kunder, VVS- och kylinstallatörer i Sverige. Företaget har 16 anställda och omsätter idag ca 80 miljoner kronor.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Noxe

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Noxe logotypJean-Philippe Darrieutort – Administrativt ansvarig, Noxe AB

"Efter att ha scannat marknaden föll vårt val på Pyramid"

1997 kände Noxe att de var färdiga med deras DOS-baserade program som använders för order, fakturering, lager och kunder och ville uppgradera. Här berättar Jean-Philippe Darrieutort, administrativt ansvarig på Noxe AB, sin erfarenhet kring Pyramid och KR-System som leverantör:

"Efter att ha scannat av marknaden föll vårt val på Pyramid där vi kände att vi hittat ett system som passade vår verksamhet. Vi började med den lite äldre versionen Pyramid 2 men har sedan några år tillbaka uppgraderat till version 3 av Pyramid (Pyramid Business Studio). När vi bestämt oss för att gå över till Pyramid 3 passade vi även på att byta leverantör och då föll valet på KR-System som sedan 2003 varit med och hjälpt oss utveckla vårt sätt att jobba med Pyramid i samband med inköp av ytterligare moduler som t ex e-handel. Vi har sedan vi bytte till KR-System inte varit annat än mycket nöjda med den support vi har fått tack vare deras breda kompetens på alla områden."


Företagsfakta

Noxe AB Noxe AB marknadsför och distribuerar glasögonbågar i Sverige och Danmark sedan 1986. Företaget har 18 personer anställda och omsätter 51 MSEK.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Scandi Bulk

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Scandi Bulk logotypEwa Süld – Ekonomiansvarig, Scandi Bulk AB

"Pyramid är stabilt, pedagogiskt och jättelätt"

"Vi startade med redovisning i Pyramid och systemet var jättelätt och pedagogiskt. Vi ville ha ett system som kändes stabilt och där man kunde växa vidare och då var pyramid helt rätt för oss. Jag använder centraler & studios mycket i Pyramid och tycker att det är jättebra och smidiga verktyg. Det känns också skönt att veta att man alltid har en bra support och ett bra stöd från vår återförsäljare KR-System", berättar Ewa Süld, ekonomiansvarig på Scandi Bulk AB.

Scandi Bulk AB bildades 2006 och är ett privatägt aktiebolag. Scandi Bulk AB är exklusiv agent för VOTG Tanktainer GmbH på den skandinaviska marknaden. "Att Unikum utvecklar Pyramid löpande och att efterfrågade rapporter eller funktioner från mig som kund, faktiskt kan dyka upp med tiden känns också kul", fortsätter Ewa Süld.


Företagsfakta

Scandi Bulk AB Företaget arbetar förutom med transporter av flytande gods även med intermodala bulktransporter för den kemiska industrin. Personalen består idag av 6 speditörer, en ekonomiassistent, en IT-ansvarig, en ekonomi/personalchef samt operativ VD och omsätter 102 mkr.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Shepherd of Sweden

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Shepherd of Sweden logotypLinda Broman – IT-Ansvarig, Shepherd of Sweden AB

"Med e-line har våra återförsäljare koll på våra lagersaldon och gör beställningar dygnet runt"

Shepherd of Sweden har använt Pyramid sedan 2004 och tycker att det är ett utmärkt affärssystem att växa i. "I ett växande företag som Shepherd är det bra att man kan bygga ut Pyramid med nya moduler som tex E-faktura leverantör där alla får digital tillgång till fakturor och automatiska meddelande om aktuella attesteringar", berättar Linda Broman, IT-ansvarig på Shepherd of Sweden AB.

Shepherds 12 anställda jobbar dagligen i Pyramid. Här kommer den enkla sökbarheten väl till pass, fortsätter Linda Broman: "Vi har stor nytta av den enkla sökbarheten i Pyramid. Det blir lätt för alla att hålla koll, analysera och följa upp på sina egna områden."


Företagsfakta

Shepherd of Sweden AB firar i år 30 år som tillverkare av högkvalitativa fårskinnstofflor. Sedan ett par år har de även skor, stövlar och heminredning i deras produkportfölj. Inom kort kommer man även satsa på ett helt nytt klädkoncept. Idag är man 12 anställda och omsätter 100 ca mkr.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Torgnys Trä

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Torgnys Trä logotypTommy Larsson – Ekonomichef, Torgnys Trä AB

"Vi anser än idag att vi gjort rätt val av affärssystem"

"Då vi gjorde valet av affärssystem, tittade vi både på systemet och på supporten. När vi såg att Pyramid var ett system att växa i och att vi kunde få bra support på nära håll, fanns det bara ett val!", säger Tommy Larsson, ekonomichef på Torgnys Trä AB.

"Vi har upptäckt att utvecklingen av systemet aldrig står still och det gör att man känner en trygghet som användare. Vi anser än i dag att vi gjort rätt val av affärssystem. KR-system i Karlstad, vår återförsäljare, har alltid ställt upp med bra kunskap och support", fortsätter Tommy Larsson.


Företagsfakta

Torgnys Trä AB Torgnys Trä AB, beläget i Skattkärr, är ett familjeägt företag och har funnits sedan 1975. Företaget är en traditionell byggvaruhandel. Antal anställda: 8 Omsättning/år: 30 MSEK.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Tribotec

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Tribotec logotypPeter Lindgren – Ekonomichef, Tribotec AB

"Pyramid är ett flexibelt system att växa i. Vi uppgraderar kontinuerligt med nya moduler för att få en så smidig vardag som möjligt"

Tribotec AB har mer än 30 års erfarenhet med försäljning av underhållsprodukter såsom rostskydd och silikon. De har under dessa år skapat sig ett starkt varumärke som leverantör till nordisk industri. Tribotec AB har använt Pyramid sedan slutet av 90-talet och arbetar mycket med rutinerna Order/Lager/Inköp. "Med rutin 470, behovsanalys, kan vi analysera och generera inköpsförslag utifrån behoven av utvalda artiklar i olika tidsintervall", berättar Peter Lindgren.


Företagsfakta

Tribotec AB grundades 1978 och har sitt säte i Mölnlycke. Tribotec ingår i Indutrade AB, en koncern bestående av mer än 150 bolag i 18 länder, som är inriktade på industriell teknikförsäljning. På Tribotec är man idag 18 anställda och omsätter ca 65 mkr.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Nääsgränsgården

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Nääsgränsgården logotypPer-Anders Elled – VD, Nääsgränsgården AB

"I Pyramid kan man med lätthet ta ut information ända ner till radnivå och exportera till externa kalkylprogram"

Nääsgränsgården AB har sedan starten för 20 år sedan haft affärsidén att i samarbete med etablerade svenska formgivare skapa unika, tidlösa och säsongsbetonade produkter i porslin, textil, smide, keramik m.m. Nääsgränsgården AB införskaffade Pyramid i juli 2011 i samband med att nya ägare tillträdde. "Pyramid är ett stabilt och driftsäkert system som vi även använder i andra företag vi är delaktiga i", säger Per-Anders Elled, en av delägarna.


Företagsfakta

Nääsgränsgården AB har sitt säte i Skene, Västergötland. Företagsnamnet är hämtat från den lilla orten Nääs där historien tar sin början. Idag är Nääsgränsgården ett etablerat varumärke med produkter exklusivt framtagna för företaget. På Nääsgränsgården är man 4 anställda och omsätter ca 13 mkr.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Sotning & Ventilation Karlstad

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Sotning & Ventilation KarlstadJohan Hjälmerhag – Funktionskontrollant, Sotning & Ventilation Karlstad AB

"Pyramid uppfyllde alla ställda krav och vi fick stort förtroende av KR System som leverantör”

Sotning & Ventilation Karlstad AB har valt Pyramid som affärssystem med KR System i Karlstad som leverantör. KR System har implementerat affärssystemet Pyramid Business Studio samt modulen Mobil arbetsorder i företagens verksamhet. Arbetet påbörjades i början av 2013 och systemet togs i drift första veckan i maj.

Sotning & Ventilation är ett tjänste- & konsultföretag som är verksamt inom brandskydd ventilation samt energideklarationer.

”Kraven som affärssystemet skulle uppfylla var bland annat att det skulle förenkla interna processer, göra det möjligt att hantera informationsflödet mer effektivt och förbättra momenten uppföljning och analys av projekten. Pyramid uppfyllde dessa krav och vi fick stort förtroende av KR System som leverantör”, säger Johan Hjälmerhag, Funktionskontrollant hos Energi & Fastighet.

”Vi på KR System är mycket stolta över att ha fått förtroendet från Sotning & Ventilation att leverera Pyramid som deras affärssystem och vi ser fram emot att få bidra med vår kärnkompetens inom både affärssystem och verksamhetsutveckling”, säger Marcus Persson på KR System. "Det här samarbetet är ett tydligt exempel på att vårt mångåriga systemkunnande, fokus på kundens verksamhet samt teknikkompetens genererar bästa nytta för kunden”, fortsätter Marcus Persson.

Tretab

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Stiftelsen Carlanderska Sjukhuset logotypPatrik Fransson – VD, TRETAB

"Vi utvecklade Pyramid tillsammans med KR System och fick ett skräddarsytt integrerat system mellan Trafik, Sälj och Ekonomi."

Att varje år transportera närmare 140 tusen ton gods över Europa ställer krav på ordning och reda såväl som flexibilitet. Transporter är ett ”hantverk” där affärssystemet – Pyramid – är ett verktyg för att kunna uppnå god service och hög kvalitet.

Pyramids vidareutvecklade projektmodul hjälper oss att samla all data i en plattform, både för effektiv bokning och för korrekt ekonomisk uppföljning. Ett effektivt system kommer förstås slutkund tillgodo både genom hög leveranssäkerhet och möjlighet att erbjuda kostnadseffektiv transport.

"Det bästa med Pyramid är tillgången till information som gör att vi kan tillhandahålla allt från bland annat omsättningsstatistik, emissionsrapporter och leveransprecision internt samt till våra kunder – från en och samma databas."

Varmt välkommen att testa oss och vår kundservice, avslutar Patrik Fransson, VD på TRETAB. (www.tretab.se)


Företagsfakta

TRETAB bedriver transport- och speditionsverksamhet, huvudsakligen mot Öst- och Centraleuropa, med egna moderna trailers som bas på utvalda marknader. Företaget grundades för över trettio år sedan och har idag 11 anställda inom Trafikplanering, Sälj och Ekonomi. TRETAB omsätter ca 130 MKr och transporterar varje år drygt 15000 sändningar på sina marknader.

Bike-Line

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Bikeline logotypMagnus Nilsson – Bike-Line AB

"Hela företagets hjälpreda"

Bike Line Sweden AB är Nordens ledande leverantör av Harley Davidsson tillbehör. Över åren har Bike Line genomlevt flera generationer av Pyramid. Ständigt hittar man nya funktioner och Pyramid har blivit lite av hela företagets ”hjälpreda”. I en blandad verksamhet med försäljning både till återförsäljare och konsumenter, både via butik och hemsida och dessutom en vass verkstad som servar och snyggar till Harley Davidsson hojar så krävs ett heltäckande affärssystem – och det har man hittat i Pyramid.

När Bike Line behövde en ny e-handelsplattform nyttjades Pyramids designstudio och schemaläggningstjänster för att få så mycket automatik som möjligt (viktigt när 40% av orderingången kommer via hemsidan) och när lageroptimering och förenkling av inköpsprocessen kom på agendan så passade man på att dra nytta av Pyramids säsongshantering.

Nästa projekt är att med Pyramids Reklamationshanteringsmodul förenkla och förbättra hanteringen av reklamationer, utbyte, felbeställningar och reparationer. Med Pyramid finns alltid nya saker att upptäcka!


Företagsfakta

Bike-Line AB Bike-Line är den ledande butiken i Sverige när det gäller customdelar och tillbehör till Harley Davidsson. Sedan starten 1982 har vi successivt utökat vårt sortiment som idag omfattar ca 6500 artiklar. Omsättningen till 21 Msek.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Crafton Musik

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Crafton Musik logotypDaniel Eng – Systemansvarig/Säljare, Crafton Musik AB

"Med Pyramids flexibilitet kan jag på ett lättförståeligt sätt laborera och utveckla systemet åt det håll jag själv vill."

Crafton Musik AB är en av Skandinaviens ledande distributörer av musikinstrument. De har 30 agenturer och är verksamma i främst Sverige & Danmark. Daniel Engs arbetsuppgifter är fördelade mellan system, sälj och Craftons ehandel och då fyller Pyramid PTC tjänster en viktig funktion. "Jag arbetar mycket med PTC-tjänster som effektivt automatiserar funktioner och ger mig dagliga påminnelser och uppdateringar på aktiviteter", berättar Daniel Eng.


Företagsfakta

Crafton Musik AB grundades 1942 och då med tonvikt på egen tillverkning av stränginstrument. Idag, 70 år senare, har fler välkända fabrikat tagit plats i deras sortiment och man är 20 anställda och omsätter ca 55 mkr.

Branschtillhörighet: Handelsföretag

Energi & Fastighet Karlstad

Skriven av Jonas Devhagen den . Publicerad i Referenser

Energi & Fastighet KarlstadHenrik Hjälmerhag – VD, Energi & Fastighet Karlstad AB

"Pyramid uppfyllde alla ställda krav och vi fick stort förtroende av KR System som leverantör”

Energi & Fastighet Karlstad AB har valt Pyramid som affärssystem med KR System i Karlstad som leverantör. KR System har implementerat affärssystemet Pyramid Business Studio samt modulen Mobil arbetsorder i företagens verksamhet. Arbetet påbörjades i början av 2013 och systemet togs i drift första veckan i maj.

Energi & Fastighet är ett entreprenadföretag som är verksamt inom ventilation, el, styr & reglerteknik samt VVS. Företaget installerar, projekterar samt sköter underhåll och service inom dessa områden.

”Kraven som affärssystemet skulle uppfylla var bland annat att det skulle förenkla interna processer, göra det möjligt att hantera informationsflödet mer effektivt och förbättra momenten uppföljning och analys av projekten. Pyramid uppfyllde dessa krav och vi fick stort förtroende av KR System som leverantör”, säger Henrik Hjälmerhag, VD och projektledare hos Energi & Fastighet.

”Vi på KR System är mycket stolta över att ha fått förtroendet från Energi & Fastighet att leverera Pyramid som deras affärssystem och vi ser fram emot att få bidra med vår kärnkompetens inom både affärssystem och verksamhetsutveckling”, säger Marcus Persson på KR System. "Det här samarbetet är ett tydligt exempel på att vårt mångåriga systemkunnande, fokus på kundens verksamhet samt teknikkompetens genererar bästa nytta för kunden”, fortsätter Marcus Persson.

Kontakt

Fält markerade med * är obligatoriska

Våra Kontor

  • Stockholm
    Telefon: 010-130 19 00
    Email: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Göteborg
    Telefon: 010-130 19 00
    Email: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Malmö
    Telefon: 010-130 19 00
    Email: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Karlstad
    Telefon: 010-130 19 00
    Email: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

CarlanderskaCarlanderska

Håkan Nilsson – Affärscontroller, Carlanderska Sjukhuset

"Pyramid är ett otroligt lättarbetat och flexibelt affärssystem"

Carlanderska Sjukhuset har använt Pyramid som affärssystem sedan tidigt 90-tal. De bedriver tillsammans med samarbetspartners hälso- och sjukvård i såväl offentlig som privat regi.

"En stor fördel med Pyramid är att man via studios kan plocka fram tabeller, diagram etc. direkt i affärssystemet istället för att exportera till olika kalkylprogram. Det är något vi ständigt använder oss av.", berättar Håkan Nilsson.

Läs mer

Götebors TruckserviceGöteborgs Truckservice

Gunilla Wagner – Redovisningschef, GTS AB

"Pyramid är användarvänligt, lättöverskådligt och har en bra sökmotor"

”Vi har använt Pyramid sedan slutet av 80-talet så vi har följt med i dess utveckling genom åren. Pyramid är användarvänligt, lättöverskådligt och har en bra sökmotor”, berättar Gunilla Wagner.

Läs mer

Equality LineEquality Line

Inger Hillskog Roth – Anläggningschef, Equality Line AB

"Pyramid är helt fantastiskt med alla sina möjligheter"

Equality Line är ett grossistföretag som säljer högkvalitativ utrustning till ridsporten. De handplockar sina leverantörer med noggrannhet så att de kan garantera sina kunder högsta kvalitet på det de köper.

"Pyramid har ett mycket bra säljstöd som underlättar för oss i all vår servicehantering, exempelvis reklamationshantering för våra kunder. Jag tycker Pyramid är helt fantastiskt som har så många möjligheter, och jag är väldigt nöjd", berättar Inger Hillskog Roth.

Läs mer

Delang och EkmanDelang och Ekman

Per Ekman – VD, Delang och Ekman AB | Akvarieteknik

"Med Pyramid E-handel har vi mer tid för våra kunder"

AkvarieTeknik är en av Nordens ledande grossister av akvariefisk och alla tänkbara tillbehör inom akvaristik.

"Då vårt gamla system Scenario inte hade någon E-handel bytte vi system i Januari 2008. Tillsammans med KR-systems konsulter i Karlstad körde vi igång Pyramid standardmoduler i April månad. Under hösten 2008 har vi startat E-handel och kundtjänst, på tur står nu PDA för inköp och inleveranser", berättar Per Ekman.

Läs mer

Afriso EmaAfriso Ema

Jonas Ericson Nihlstorp – VD, Afriso Ema AB

"Med Pyramid har vi fått ett stabilt system med en tillverknings-modul som är tillräckligt lättarbetad även för mindre företag"

Afriso använder idag Pyramid fullt ut på huvudkontoret, både tillverkning, order/lager/inköp, redovisning och serviceorder. MPL-modulen används för att ta kontroll över och effektivisera artikelflödet gentemot externa legotillverkare. Man har nyligen driftsatt kundvårdsmodulen och säljarna kan därför arbeta på resande fot i mobile office och på lokalkontoret i Växjö arbetar säljare online via Internet.

Läs mer

CottexCottex

Cecilia Formare – Pyramidansvarig, Cottex AB

"Det är en fröjd att arbeta med Pyramids studior för att lista information"

Cottex är ett grossistföretag som med egen produktion, design och import satsar på storsäljande artiklar inom miljö- och hembelysning samt takfläktar. Med ett noga utvalt sortiment levererar man "storsäljare" till mycket attraktiva priser. Cottex har använt Pyramid praktiskt taget sedan Version 1. Orderflödet är stort och därför lägger man stor vikt vid att effektivisera logistik och lagerhantering. Genom att säljarna via mobile office har tillgång till Pyramid ute på fältet kortas leveranstid genom att kunderna kan välja produkter som finns i lager.

Läs mer

ChilliChilli

Petra Moell – Marknadsansvarig, Chilli AB

"Alla kan sälja från centrallagret som butikerna jobbar mot"

”Innan vi började jobba med Pyramid hade vi helt manuella kassor. Vi var inne i en expansiv fas och ville datorisera både kassa och lagerhantering. Pyramid passade bra då det har både butiksdatasystem och lagerhanteringssystem. Vi såg även att det finns möjligheter att växa med Pyramid genom dess uppbyggnad med olika moduler”, berättar Petra Moell.

Läs mer

G PartnersG Partners

Dan Bjuremo – IT-ansvarig/Inköpsansvarig, G Partners

"Det är lätt att hitta de funktioner och inställningar som krävs för att det ska passa vår verksamhet"

”G Partners är ett grossistföretag som tillhandahåller effektiv logistik med korta ledtider och en kostnadseffektiv lagerhållning som förser deras ÅF med produkter de normalt inte lagerför i sina butiker. "Pyramid fungerade flexibelt och smidigt även när det gällde integrationen med vår externa webshop", berättar Dan Bjuremo.

Läs mer

Anders S JohanssonAnders S Johansson

Utvecklare - Karlstad

Telefon: 010-130 19 47

Email: anjo@krsystem.se

Anders GrumerAnders Grumer

Säljare - Karlstad

Telefon: 010-130 19 41

Mobil: 0706-45 41 01

Email: anders.grumer@krsystem.se

John HertellJohn Hertell

Systemtekniker - Karlstad

Telefon: 010-130 19 42

Email: john.hertell@krsystem.se

Carola EinarssonCarola Einarsson

Verksamhetskonsult - Karlstad

Telefon: 010-130 19 45

Email: carola.einarsson@krsystem.se

Marcus PerssonMarcus Persson

Verksamhetskonsult - Karlstad

Telefon: 010-130 19 43

Email: marcus.persson@krsystem.se

Anders RamstedtAnders Ramstedt

Teknikansvarig - Göteborg

Telefon: 010-130 19 06

Email: anders.ramstedt@krsystem.se

Anna IsakssonAnna Isaksson

Verksamhetskonsult - Göteborg

Telefon: 010-130 19 10

Email: anna.isaksson@krsystem.se

Bengt JosefsonBengt Josefson

Systemtekniker - Göteborg

Telefon: 010-130 19 05

Email: bengt.josefsson@krsystem.se

Christer JohannessonChrister Johannesson

Försäljning UC - Göteborg

Telefon: 010-130 19 22

Mobil: 0705-58 90 31

Email: christer.johannesson@krsystem.se

Emil KjellinEmil Kjellin

Systemtekniker - Göteborg

Telefon: 010-130 19 07

Email: emil.kjellin@krsystem.se

Hanna StrömHanna Ström

Försäljning UC - Göteborg

Telefon: 010-130 19 23

Email: hanna.strom@krsystem.se

Markus EhnbergMarkus Ehnberg

Verksamhetskonsult - Malmö

Telefon: 010-130 19 57

Email: markus.ehnberg@krsystem.se

Jan KjellinJan Kjellin

Försäljning

Telefon: 010-130 19 19

Mobil: 0705-93 28 69

Email: jan.kjellin@krsystem.se

Björn ErshagenBjörn Ershagen

Utvecklare - Malmö

Telefon: 010-130 19 56

Mobil: 0766-77 13 02

Email: bjorn.ershagen@krsystem.se

Kristina BoschettiKristina Boschetti

Verksamhetskonsult - Göteborg

Telefon: 010-130 19 13

Email: kristina.boschetti@krsystem.se

Lars HaagLars Haag

Systemtekniker - Göteborg

Telefon: 010-130 19 04

Email: lars.haag@krsystem.se

Lars-Erik GrimelundLars-Erik Grimelund

Utvecklare - Göteborg

Telefon: 010-130 19 17

Email: lars-erik.grimelund@krsystem.se

Madeleine HäggMadeleine Hägg

Verksamhetskonsult - Göteborg

Telefon: 010-130 19 12

Email: madeleine.hagg@krsystem.se

Marie KroonMarie Kroon

Verksamhetskonsult - Göteborg

Telefon: 010-130 19 08

Email: marie.kroon@krsystem.se

Maria MöllerMaria Möller

Verksamhetskonsult - Göteborg

Telefon: 010-130 19 11

Email: maria.moller@krsystem.se

Max LangerMax Langer

Försäljning - Göteborg

Telefon: 010-130 19 02

Mobil: 0705-83 05 92

Email: max.langer@krsystem.se

Peter WallinPeter Wallin

Försäljning - Göteborg

Telefon: 010-130 19 03

Mobil: 0709-15 32 99

Email: peter.wallin@krsystem.se

Monica RaalasMonica Raalas

Verksamhetskonsult - Malmö

Telefon: 010-130 19 58

Email: monica.raalas@krsystem.se

Robert VaghfeldtRobert Vaghfeldt

Systemtekniker - Göteborg

Telefon: 010-130 19 24

Email: robert.vaghfeldt@krsystem.se

Roger TimmermanRoger Timmerman

Utvecklare - Göteborg

Telefon: 010-130 19 15

Email: roger.timmerman@krsystem.se

Ulrica SkoglundUlrica Skoglund

Verksamhetskonsult - Göteborg

Telefon: 010-130 19 09

Email: ulrica.skoglund@krsystem.se

Elias JohnssonElias Johnsson

Verksamhetskonsult - Göteborg

Telefon: 010-130 19 16

Email: elias.johnsson@krsystem.se

Johan AlklintJohan Alklint

Försäljning - Malmö

Telefon: 010-130 19 51

Mobil: 0727-12 19 30

Email: johan.alklint@krsystem.se

Martin TillborgMartin Tillborg

Verksamhetskonsult - Malmö

Telefon: 010-130 19 52

Mobil: 0727-12 19 80

Email: martin.tillborg@krsystem.se

Peter AdlerPeter Adler

Verksamhetskonsult - Malmö

Telefon: 010-130 19 53

Mobil: 0727-12 19 70

Email: peter.adler@krsystem.se

Olle KristellOlle Kristell

Utvecklare - Malmö

Telefon: 031-704 18 35

Mobil: 0727-12 91 10

Email: olle.kristell@krsystem.se

Filip BahlstenFilip Bahlsten

Kontorschef/Verksamhetskonsult - Stockholm

Telefon: 010-130 19 67

Email: filip.bahlsten@krsystem.se

Jessica LindströmJessica Lindström

Verksamhetskonsult - Stockholm

Telefon: 010-130 19 69

Email: jessica.lindstrom@krsystem.se

Jörgen LarssonJörgen Larsson

Verksamhetskonsult - Stockholm

Telefon: 010-130 19 68

Email: jorgen.larsson@krsystem.se

Sven SturegårdSven Sturegård

Försäljning/Verksamhetskonsult - Stockholm

Telefon: 010-130 19 71

Email: sven.sturegard@krsystem.se

Anders IlgAnders Ilg

Verksamhetskonsult - Malmö

Telefon: 010-130 19 54

Email: anders.ilg@krsystem.se

Ester StrandbergEster Strandberg

Ekonomi & Administration - Göteborg

Telefon: 010-130 19 20

Email: ester.strandberg@krsystem.se

Marcus RosenborgMarcus Rosenborg

Verksamhetskonsult - Stockholm

Telefon: 010-130 19 72

Email: marcus.rosenborg@krsystem.se

Christian ÖstringChristian Östring

Verksamhetskonsult - Stockholm

Telefon: 010-130 19 73

Email: christian.ostring@krsystem.se

Jonas DevhagenJonas Devhagen

Verksamhetskonsult - Göteborg

Telefon: 010-130 19 18

Email: jonas.devhagen@krsystem.se

Janne SikströmJanne Sikström

Utvecklare - Göteborg

Telefon: 010-130 19 16

Email: janne.sikstrom@krsystem.se

Maria MöllerMaria Möller

Ekonomi & Administration - Göteborg

Telefon: 010-130 19 00

Email: maria.moller@krsystem.se

Henrik RisbergHenrik Risberg

Utvecklare - Malmö

Telefon: 010-130 19 59

Email: henrik.risberg@krsystem.se

Andreas GrahnAndreas Grahn

Verksamhetskonsult - Stockholm

Telefon: 010-130 19 72

Email: andreas.grahn@krsystem.se

Anna-Karin YseusAnna-Karin Yseus

Verksamhetskonsult - Skövde

Telefon: 010-130 19 43

Email: anna-karin.yseus@krsystem.se

Angelica PleijelAngelica Pleijel

Verksamhetskonsult - Göteborg

Telefon: 010-130 19 20

Email: angelica.pleijel@krsystem.se

Thomas AspThomas Asp

Verksamhetskonsult/Utvecklare - Skövde

Telefon: 010-130 19 48

Email: thomas.asp@krsystem.se

Tiina SöderqvistTiina Söderqvist

Verksamhetskonsult - Stockholm

Telefon: 010-130 19 74

Email: tiina.soderqvist@krsystem.se

Viktor LindhViktor Lindh

Verksamhetskonsult - Malmö

Telefon: 010-130 19 61

Email: viktor.lindh@krsystem.se

Malin CarlströmMalin Carlström

Verksamhetskonsult - Malmö

Telefon: 010-130 19 62

Email: malin.carlstrom@krsystem.se

Katalin Mark O'NeillKatalin Mark O'Neill

Verksamhetskonsult - Malmö

Telefon: 010-130 19 65

Email: katalin.markoneill@krsystem.se

Emma LindgrenEmma Lindgren

Verksamhetskonsult - Stockholm

Telefon: 010-130 19 75

Email: emma.lindgren@krsystem.se

Jonas JansonJonas Janson

Verksamhetskonsult/Utvecklare - Karlstad

Telefon: 010-130 19 49

Email: jonas.janson@krsystem.se

Fredrik LarssonFredrik Larsson

Utvecklare - Göteborg

Telefon: 010-130 19 25

Email: fredrik.larsson@krsystem.se

Sandra SvantessonSandra Svantesson

Verksamhetskonsult - Malmö

Telefon: 010-130 19 15

Email: sandra.svantesson@krsystem.se

Mikael PålssonMikael Pålsson

Verksamhetskonsult - Malmö

Telefon: 010-130 19 46

Email: mikael.palsson@krsystem.se

Caroline TopolovecCaroline Topolovec

Marknadsassistent - Malmö

Telefon: 010-130 19 76

Email: caroline.topolovec@krsystem.se